Pages

Categories

Search

 

DN raderar hbtq-personer och MP glömmer bort dem

DN raderar hbtq-personer och MP glömmer bort dem

by
August 4, 2014
F2, HBTQ, Politik
23 Comments

Jag är fantastiskt glad över att Pride finns. Det är en fantastisk vecka för oss hbtq-personer. Jag är mindre glad över att alla inte riktigt verkat fatta vad det handlar om. Här är två exempel på detta, som jag tycker att ni ska begrunda:

Exempel 1: DN raderar bort hbtq-personer från Prides partiledardebatt.


Mjaha… Som Sissela Nordling Blanco mycket riktig påpekar, så har DN alltså lyckats med konststycket att i både bild och text klippa bort partiledardebattens två enda hbtq-personer. Inte ens i själva artikeln får vi vara med. DN skriver bland annat:

Gårdagens partiledardebatt på Pridefestivalen blev en illustration av hur partierna blir öppnare och liberalare.

Det vet jag då inte om jag tycker, men jag kan ju i alla fall konstatera att DN:s artikel verkligen inte är någotdera. Man raderar alltså helt sonika bort både mig och Nordling Blanco, debattens två enda hbtq-personer. Tydligen räcker det bra med lite heteronormativt hbtq by proxy. Ni vet, sådant här: “Jag känner ett lesbiskt par, så jag vet att blablabla…” Det var mycket sådant i debatten och tydligen föredrar DN det framför både kunskap och erfarenhet. Skäms på sig, DN.

pridefail1

(Själva Debatten går att se på nätet hos TV4, Aftonbladet TV och Expressen TV.)

Exempel 2: Miljöpartiet råkar glömma bort vad Pride handlar om.


Jag är all for all kamp mot rasism och är en aktiv del av den. Jag är också fullt medveten om att rasism och homo- och transfobi ofta går hand i hand. MEN, jag blir fan lack när Miljöpartiet och Fridolin helt glömmer bort alla hbtq-personer när de ska pusha för sin medverkan i Prideparaden. Really? När inte ens Miljöpartiet, som normalt har schyst koll på de här frågorna, kan låta bli att slira, så blir man ju deprimerad över sakernas tillstånd. Skäms på sig, Miljöpartiet.

Så, vad gör man då åt sådant här trams? Det finns faktiskt bara ett alternativ. Man fortsätter att arbeta framåt. Varje dag, vecka, månad och år. Pride är kul och viktigt, men är bara en vecka om året. Det räcker uppenbarligen inte för att alla ska få upp ögonen för vad det handlar om och vad som behöver göras. Jag skrev om det på SVT Opinion i lördags.

Jag och mitt parti kommer att jobba vidare med frågorna och jag hoppas att vi får sällskap av många andra organisationer i den kampen även när Pride-dammet har lagt sig.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


23 Responses

  1. Nisse

    August 4, 2014, 15:27:51

    Varför inte go all in? Tycker du borde föreslå att partiet byter namn till regnbågspartiet inför valet så ligger det mer i linje med den politik du vill föra?

    1. Anna Troberg

      August 4, 2014, 15:40:36

      Hej Nisse!
      Jaha, jag trodde att jag hade blockat dig. Jag gör väl ett nytt försök då. Jag vill inte ha dig på min blogg. Du ignorerar konsekvent det faktum att det är Piratpartiets medlemmar som beslutar om PP:s politik och försöker få det att se ut som om jag kör över alla medlemmar bara för att du inte håller med medlemsmötets beslut. Du är allmänt homofobisk, hatisk och skulle säkert trivas bättre hos SD. Du är, kort sagt, inte en person som jag vill ge något utrymme här på min personliga blogg.

      1. Scary Devil Monastery

        August 6, 2014, 13:50:14

        “Nisse” är en expert på strumpedockor. Att skaffa ett nytt nick till bereder inte den herrn några bekymmer.

        Det är moderatorns stora svaghet. Det enda man kan gå på är strikta regler om till vilken grad man tillåter halmgubbande och personliga påhopp.

        …med tanke på HUR LÄNGE herr “Nisse” varit på din personliga blogg och hävt ur sig ad hominem som pynt åt sina halmgubbar så är jag förvånad att du inte visade honom dörren förrän nu.

      2. Kloker

        August 7, 2014, 05:55:45

        Trist med blockeringen tycker jag. Åsikter som inte kommer fram är åsikter som inte kan bemötas. Åsikter som redan har kommit fram och bemötts men ändå återkommer behöver uppenbarligen bemötas igen.

        Ibland kan tålamodet tryta, men en blockering är väl ändå lite av ett misslyckande för alla oss som kommenterar här på din blogg.

        1. Anna Troberg

          August 7, 2014, 07:36:28

          Hej Kloker!
          Ja, det är trist att folk inte kan bete sig i möblerade rum. Men, ibland kan folk inte det trots upprepade uppmaningar om att hyfsa till sig och då blir det en ren hygienfaktor. Jag vill att folk ska ha trevligt när de läser min blogg. Jag lägger ner mycket tid på det. Om någon sabbar det med att vara konsekvent OT och inte vara kapabel att föra en normal konversation, så har man inte här att göra.

  2. Jakob

    August 4, 2014, 17:40:32

    Ja, men är du inte lite fånig nu, Anna? Jag tycker också att det är fördrivit att du och PP ignoreras men det har väl knappast nått att göra med vem du hånglar med?

    1. Anna Troberg

      August 5, 2014, 07:41:08

      Hej Jakob,
      nej, jag är inte fånig. Hur skulle det se ut om man från en IT-debatt raderade de två enda IT-teknikerna? Eller om man i en debatt om rasism raderade de två enda med utländsk bakgrund. Eller om i en debatt om män raderade de två enda männen. Osv. Och vem jag hånglar med är ointressant. Det som är intressant är att man arbetar för allas rätt att vara som de är utan att riskera hat, hot, våld och annan diskriminering.

    2. Scary Devil Monastery

      August 6, 2014, 13:36:19

      “Jag tycker också att det är fördrivit att du och PP ignoreras men det har väl knappast nått att göra med vem du hånglar med?”

      Inte bara i fotot utan även i själva artikeln glömmer DN att nämna de enda två personerna som faktiskt är hbtq.

      Det är rätt seriöst oavsett vem som klippts bort. Betänk själv hur det ser ut när nyhetsmedia kapar ur bilderna av en debatt de rapporterar om – och sedan “glömmer” att nämna vilka som var med. DN ägnar sig åt att retuschera i både bild och skrift och då blir det helt plötsligt inte sanningen de publicerar som nyheter.

      Att det sedan är just de två enda som kan uttala sig om den praktiska verkligheten som debatten handlade om som har försvunnit ur bild och skrift – och därmed förmodligen de som haft mest relevanta inlägg – gör att DN framstår som ett rent skämt.

  3. Dencrypt McKenna

    August 4, 2014, 20:06:05

    Det handlar egentligen inte alls om Pride. Det handlar om att synas. När t.om. SD vill vara med och låtsas vara HBTQ-vänliga (som KD t.ex.) så är det väl ett ganska bra mått på vad som anses vara bra för att föra fram sin politik.

    HBTQ-delen i PP’s agenda är liten men den finns där och ska naturligtvis uppmärksammas på samma sätt som alla andra delar ur PP’s partiprogram. Själv är jag TYVÄRR heterosexuell understimulerad vit man (dock ej än medelålders, men fan var rynkig jag börjar bli, snart ett offer för F!) som har extremt lite intresse för Pride personligen. Mest för att jag inte vill att det ska behöva existera överhuvudtaget, men de som är intresserade av frågorna ska givetvis vara där och det är en medial uppståndelse som intresserar väldigt många människor.

    Så ni som tycker att PP ska “fokusera på annat” kanske ska läsa de hundratals inlägg och artiklar som PP skriver resten av året istället för att hänga upp er på en ganska liten del av den totala politiken.

    1. Anna Troberg

      August 5, 2014, 07:44:03

      Hej Hanna!
      Nå, jag tycker inte att det är helt sant att det är så. Det beror faktiskt på hur man uttrycker sig också. Många som vill diskutera invandringsfrågor uttrycker sig mer eller mindre rasistiskt, precis som många som vill diskutera hbtq-frågor uttrycker sig mer eller mindre homofobiskt. Du skriver själv på Avpixlat tex. Jag har inte så bra koll på vad just du skrivit där, så det låter jag vara osagt, men jag vet att många andra skribenter där inte håller en nivå som letar sig upp över gränsen för vad jag anser vara en mer eller mindre rasistisk eller främlingsfientlig retorik. Sedan blir de förfärade när de kallas rasister eller främlingsfientliga och det kan jag tycka är lite märkligt.

    2. Scary Devil Monastery

      August 6, 2014, 13:45:21

      Citat från artikeln du benämner…

      “Personer med utländsk bakgrund röstar mycket mer vänster än personer med svensk bakgrund. I synnerhet gäller detta personer med utomeuropeisk bakgrund”

      “Om inte invandrare får jobb, och därmed prioriterar jobbskatteavdrag fram- för höga bidrag, så kommer dagens höga invandringsnivåer att på sikt omöjliggöra borgerliga regeringar i Sverige”.

      Marika Formgren uttalar sig alltså från perspektivet att våra nya svenskar väljer att ta politisk ställning och anser att därmed bör man stänga gränserna. Jo. Hon är rasist.

      Särskilt då politiker i alla tider i övrigt insett att de partier som vägrar tala till sina presumtiva väljare kommer det att gå illa för. Om borgarna har svårt att få fram röster bland nya svenska medborgare så ligger felet helt och fullt hos borgarna.

      Inte hos de presumtiva väljarna. Värre än att bara vara smygrasistisk har Formgren helt och fullt missat vad en demokrati går ut på.

      Ville jag stödja en hypotes hade jag nog valt bättre exempel än en donna som anser att ett visst parti behöver statligt stöd i form av våldsmonopol för att hålla dissidenter borta – snarare än att sätta sig ned och lyssna på folket.

  4. John

    August 6, 2014, 10:47:44

    “Varje gång någon säger att Piratpartiet alltid exkluderas i den offentliga debatten får jag en plötslig lust att plocka fram världens minsta fiol. Det är nämligen en myt.”

    – Anna Troberg, Partiledare

    1. Anna Troberg

      August 6, 2014, 11:12:29

      Hej John!
      Jag tycker fortfarande inte att Piratpartiet ALLTID exkluderas i den offentliga debatten. Det är en myt och jag spelar fortfarande på världens minsta fiol när någon upprepar den.

      I just det här fallet blev vi inbjudna till en partiledardebatt. Det är ett typiskt exempel på att vi inte exkluderades. Att DN klippte bort oss är irriterande, men fortfarande inte ett bevis på att vi ALLTID exkluderas. Just saying. 😉

      1. Scary Devil Monastery

        August 6, 2014, 13:47:30

        …däremot ett skrämmande exempel på inkompetens hos nyhetsmedia när de med eller utan berått mod lyckas retuschera bort de två mest relevanta experterna i en debatt från både bild och skrift.

        Oavsett vad debatten handlar om.

  5. Kloker

    August 7, 2014, 05:57:56

    Sissela Nordling Blanco. IGEN?! Hon argumenterar gärna för att Folkpartiets ungdomsförbund borde starta en egen Pridefestival när de inte är välkomna till socialistiska Pridearrangemang. Men när hon själv klipps bort ur en bild (troligen för att hon helt enkelt inte sitter i riksdagen) då är det kränkningskortet som åker fram.

    Kränkt, kränkt, kränkt, kränkt, kränkt!

    Om jag tolkar någon annas ord eller gärning så elakt jag kan så kan jag alltid åberopa kränkning. Det kommer man långt på i Sverige anno 2014.

    Sissela Nordling Blanco påstår också att alla partiledare vid bordet är heterosexuella cispersoner. Vad vet hon om det? Är det möjligen hennes egna fördomar som visar sig?

    Det här är alltså någon som har politiska ambitioner. *Facepalm*

    Du sitter inte heller i riksdagen, Anna. Det tycker jag förståss är tråkigt, men samma sak gäller för dig. Är det verkligen inte mer troligt att du blev bortklippt av den anledningen än av någon annan?

    Det blir också lite av en storm i ett vattenglas att uppröras över att man inte fick vara med på en bild av en debatt när ett till riksdagen invalt parti, Sverigedemokraterna, inte ens bjöds in till debatten alls.

    Lite perspektiv, tack, om jag får be!

    1. Anna Troberg

      August 7, 2014, 07:40:30

      Såja, Kloker. Uppenbarligen har du svårt för Nordling Blanco. Det får du ha. Men, du kan ju åtminstone kritisera på seriös grund. Alla kring det där bordet, utom jag och Nordling Blanco, lever i heterosexuella förhållanden, utom Reinfeldt, som just skiljt sig från en kvinna. Kort sagt, det är inte inskränkt och puckat att de är heterosexuella. Det är ett helt rimligt antagande. Så, vad DN gjorde var att klippa bort de två enda hbtq-personerna från en bild från en debatt om hbtq- Det är unket som fan.

      Vad det gäller Pride i Uppsala som du refererar till, så tycker jag också att det var märkligt att FP:s ungdomsförbund inte fick vara med.

      1. Kloker

        August 8, 2014, 10:54:11

        du kan ju åtminstone kritisera på seriös grund
        Mmmm. Man bör göra det va? 😉

        Du har rätt i att det kan vara ett rimligt antagande att partiledarna är heterosexuella. Man bör dock vara på det klara med att det är just bara ett antagande. Men varken Nordling Blanco eller någon annan än personerna själva vet med säkerhet hur det verkligen ligger till med den saken. Nordling Blanco säger också att partiledarna är cispersoner, och det vet hon faktiskt ingenting alls om. Det är hennes förutfattade mening. Inget annat.

        vad DN gjorde var att klippa bort de två enda hbtq-personerna från en bild från en debatt om hbtq
        Ja, det är en korrekt iaktagelse.

        Det är unket som fan.
        Nej, det är en förhastad slutsats.

        Det hade varit unket som fan om de hade gjor det på grund av någons sexuella preferens men man bör kanske vänta med att kritisera DN för det tills man vet att det förhåller sig så. Är det verkligen någon som på allvar som tror att Sveriges största morgontidning har klippt bort HBTQ-personer från en bild à-la-Ryssland-style för att de är HBTQ?

        Varför inte skriva till DN och helt enkelt fråga? Det är faktiskt det minsta man kan begära innan en sådan anklagelse kastas fram.

        Så det där med att “kritisera på seriös grund” vill jag nog skicka tillbaka till både dig och till Nordling Blanco.

        Bra jobbat i debatten på Pride förresten. Särskilt bra att du lyfte fram FRA-PULen.

        1. Anna Troberg

          August 8, 2014, 10:59:04

          Tja, om du tror på allvar att DN någonsin skulle säga något annat än att det var en slump, så är du ju en smula naiv. Sedan är det ju faktiskt också så att väldigt mycket diskriminering sker omedvetet. Man sorterar bort folk för att de på lite ospecifika grunder känna lättare att sortera bort än andra. Det sker hela tiden och det är aldrig snyggt.

          1. Kloker

            August 8, 2014, 11:53:25

            Tja, om du tror på allvar att DN någonsin skulle säga något annat än att det var en slump, så är du ju en smula naiv.
            Jag tror definitivt inte att det var en slump. Mina bästa gissningar till att bilden beskars är i fallande ordning:
            1) Man ville ha en bild enbart på partiledarna för partier som är representerade i riksdagen.
            2) Den tryckta bilden i tidningen skulle vara i ett förbestämt format och man valde att klippa bort kanterna istället för att klippa bort statsministern i mitten av bilden.
            3) Estetiska skäl. (T ex symmetri. Hade du eller Nordling Blanco redan satt er, eller fick fotografen inte med hela er på bilden för att den siktade eller zoomade för dåligt?)
            4) Man ville att bilden skulle illustrera artikeln, och om artikeln inte nämnde PP och Fi skulle nog många läsare undra vad det var för filurer på flankerna.

            Jag tror inte DNs layoutavdelning låter slumpen spela in i någon särskilt stor utsträckning. Men fråga dem gärna.

            Sen kan jag iofs tycka att det är ett jävla oskick av DN att ur både bild och text klippa bort personer som har varit med och debatterat men att för den sakens skull ta på sig offerkofta och börja peka finger på lösa grunder, det duger faktiskt inte. Och att göra det när Sverigedemokraterna inte ens var välkomna till debatten, det blir ganska lågt och fånigt.

            väldigt mycket diskriminering sker omedvetet. Man sorterar bort folk för att de på lite ospecifika grunder känna lättare att sortera bort än andra. Det sker hela tiden och det är aldrig snyggt.
            Ja, ibland sorteras människor bort. Det betyder inte nödvändigtvis att det handlar om diskriminering. Om det var några som blev diskriminerade vid den här debatten så var det Sverigedemokraterna som inte ens bjudits in. Och dom plockar som vanligt billiga martyrpoäng på det.

            Tekniken “Show, don’t tell!” gäller här. Om nu SD inte harmoniserar med Prides “värdegrund” låt dem då få komma dit och visa det själva. Jag vet väldigt lite om SDs HBTQ-politik och jag vill veta mera. Det är väl inte omöjligt att de med sin närvaro snarare skulle skräma bort väljare än vinna nya?

            Länge var väl KD knappt välkomna på Pride, men jag tycker faktiskt Göran Hägglund hade ett par intressanta synpunkter under debatten. Han var i alla fall överlägset roligast.

            1. Anna Troberg

              August 8, 2014, 12:01:09

              1. Möjligt och i så fall är det också korkat. Speciellt i en debatt där partierna utanför riksdagen har mer att tillföra.

              2. DN hade säkerligen tillgång till en hög bilder och hade kunnat lösa formatfrågan.

              3. Samma svar som på punkt 2. Chansen att DN bara hade en bild är ungefär noll.

              4. Att man inte nämnde PP och F! i texten heller är inte en förmildrande omständighet för bildvalet. Det visar bara ännu tydligare vilken konstig prioritering DN gjorde.

              Vad det gäller SD, så tycker jag att de gott hade kunnat bjudas in. Jag hade strimlat dem. MEN, Pride är en privat organisation. De har rätt att bjuda in precis vilka de vill till sina debatter. Att SD inte fick ha tält i parken förstår jag dock. Det finns många som skulle känna sig direkt hotade av deras närvaro och hotad ska man inte känna sig på Pride.

              Vad jag vet har KD aldrig varit ovälkomna på Sthlm Pride. Jag vet att de valt att inte komma, men det är en annan femma.

              1. Kloker

                August 8, 2014, 12:36:51

                1. Visst är det korkat. Men att vara korkad och att diskriminera är inte samma sak :-) Och jag vidhåller att den förklaringen är betydligt troligare än att de har klippt bort er pga er sexuella läggning. Även om det INTE hade varit troligare så bör man faktiskt utgå från att andra människor menar väl. I det här fallet har du och Nordling Blanco utgått från motsatsen. Det säger dels en del om er människosyn men även en del om er syn på vilka belägg som krävs innan man anklagar andra för något ganska allvarligt. Det säger också något om vilken nivå ni lägger er på i den offentliga debatten (rätt lågt i det här fallet).

                2-3. Ja, du har nog rätt.

                4. Jag håller med om att prioriteringen är konstig. Jag hade också hellre sett PP i både text och bild, men om nu skribenten av någon anledning som vi inte känner till utelämnade PP och Fi från texten då är det inte särskilt konstigt att man inte heller är med på bilden.

                Vad det gäller SD, så tycker jag att de gott hade kunnat bjudas in. Jag hade strimlat dem.
                Haha. Ja, kanske. Men då vill jag ju se det. Och, som sagt, vem vet: Kanske hade de något nytt att komma med. Nu får vi aldrig veta.

                Pride […] har rätt att bjuda in precis vilka de vill till sina debatter.
                Jovisst. Men jag tycker det är lågt av Pride att utesluta SD. HBTQ-personer tillhör en grupp som mycket länge var utestängda från offentliga sammanhang. Det ledde till mytbildning och fördomar. Att man nu, när man släppts in i stugvärmen av etablisemanget, själva aktivt arbetar för att trycka ner och frysa ut andra. Det är historielöst.

                Det finns många som skulle känna sig direkt hotade av deras närvaro [om de hade tält i parken]
                Hotade eller obekväma? Snarare det senare tror jag. Men med tydliga förhållningsregler om att endast prata med de som själva visar intresse så skulle det nog gå bra. Det är regler som för övrigt borde gälla alla partier och organisationer med tält där.

                Vad jag vet har KD aldrig varit ovälkomna på Sthlm Pride. Jag vet att de valt att inte komma, men det är en annan femma.
                Ja, du har nog rätt i det. Mea culpa som du säger ibland. :-)



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *