Pages

Categories

Search

 

Vem äger kvinnokroppen – F! eller VI?

Vem äger kvinnokroppen – F! eller VI?

by
August 8, 2014
F1, F2, HBTQ, Mångfald, Politik
17 Comments

I förra veckan skrev Jan Björklund (FP) och Barbro Westerholm (FP) en bra debattartikel om surrogatmödraskap i Expressen. Man slog fast att det är hög tid att tillåta surrogatmödraskap i Sverige, en åsikt som vi i Piratpartiet delar. Några dagar senare skrev Linnéa Bruno, riksdagskandidat för F!, en replik där hon slog fast att F! anser att surrogatmödraskap hämmar kvinnors rättigheter. Jag anser att F!:s inställning till surrogatmödraskap de facto är både inkonsekvent och kränker kvinnans rätt till sin kropp.

Jag tycker att det är intressant att fundera på vem det är som äger kvinnors kroppar. Är det F! som äger dem alla kollektivt eller är det faktiskt VI kvinnor som äger våra egna kroppar? Jag skrev ihop en text om det som tyvärr inte fick plats i Expressen, men väl här:

F!:s negativa inställning till surrogatmödraskap blottar en stor rosa elefant mitt i rummet. Deras hållning är inkonsekvent och innebär i realiteten att man fråntar kvinnan rätten att bestämma över sin kropp och att man försvårar för samkönade par – framför allt bögpar – som vill bilda regnbågsfamilj.

Situationen för samkönade par som vill bilda familj är svår. Föräldraskapspresumtionen gäller inte för lesbiska som inseminerar utomlands. Lesbiska par som inseminerar i Sverige får i vissa landsting betala tio gånger mer än heterosexuella för behandlingen. Ändå har vi flator det förspänt om man jämför med bögpar som har ännu färre alternativ.

Lagen som ger samkönade par rätten att prövas som adoptivföräldrar har på över tio år bara bidragit till att skapa en handfull regnbågsfamiljer. För bögpar återstår då möjligheten att skaffa barn med en vän eller ett flatpar. Tyvärr är lagboken en orgie i heterosexuell norm, vilket skapar problem i vardagen.

Surrogatmödraskap är naturligtvis inte heller okomplicerat. Det finns en risk för utnyttjande av kvinnor i tredje världen som man måste förhålla sig till. Men, F! är inte ens intresserade av altruistiskt surrogatmödraskap och då framstår det mest som om man inte litar på kvinnors förmåga att göra egna kloka val.

Piratpartiet anser att alla kvinnor ska ha rätt att bestämma över sina kroppar. Vi är självklart för rätten till abort och vi är lika självklart för surrogatmödraskap. Vi kvinnor är inte våp som inte kan fatta stora beslut. Vi får redan i dag fatta det svåra beslutet att avsluta ett begynnande liv. Självklart bör vi också få möjligheten att fatta beslutet att skänka ett liv. Tillåt surrogatmödraskap. Låt kvinnan bestämma över sin kropp och ge fler regnbågsfamiljer möjligheten att spira.

Anna Troberg
Partiledare Piratpartiet

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


17 Responses

  1. Kloker

    August 8, 2014, 12:03:34

    * Är det F! som äger alla [kvinnors kroppar] kollektivt eller är det faktiskt VI kvinnor som äger våra egna kroppar?
    * Tyvärr är lagboken en orgie i heterosexuell norm

    Två riktigt vassa formuleringar! De kopierar jag!

  2. J

    August 8, 2014, 12:39:03

    Tack för att du tar upp och driver detta!

    Jag håller med dig om att det är en fråga om en kvinnas rätt att bestämma över sin egen kropp. Jag har viss förståelse för rädslan att kvinnor i ekonomiskt utsatta situationer på olika sätt kan pressas att vara surrogatmödrar fast de kanske skulle avstått om de hade råd. Dock kan inte den oron få ta ifrån människor rätten att göra som de vill och känner är rätt av vilka skäl det än må vara då det kommer till deras egen kropp.

    Som heterosexuell och ofrivilligt barnlös vill jag förtydliga att det här inte bara är en fråga för samkönade par. Det finns mängder av par oberoende av läggning som är barnlösa. In vitro hjälper många men det är inte så självklart att det fungerar för alla som man kanske tror (och önskar), i synnerhet i Sverige som faktiskt inte är så framstående som många gärna vill tro då det kommer till att hjälpa barnlösa. 1/3 av paren lyckas inte.
    Surrogat skulle kunna hjälpa många barnlösa par inklusive alla de “oförklarligt barnlösa” paren som inte blir hjälpta av IVF.

    Det är (borde vara) en mänsklig rättighet att bestämma över sin egen kropp och även om frågan är viktig för samkönade par så berör den fler än så. Att vara ofrivilligt oförklarligt barnlös är varken okomplicerat eller ovanligt, tyvärr.

    Som lite mer eld på brasan får par som har frysta embryon de inte kommer använda donera dem. De destrueras om paret inte vill sätta tillbaka dem. Många par skulle nog mycket hellre se att deras embryon fick en chans till liv hos något annat par än att de förstördes.

    1. Anna Troberg

      August 11, 2014, 06:00:22

      Hej J!
      Tack för en väldigt bra och upplysande kommentar. Det finns, precis som du säger, en hel del saker som kan förbättras vad det gäller att hjälpa barnlösa par av olika slag att bilda familj.

      1. Göran Krampe

        August 18, 2014, 08:54:57

        Hej!

        Vill bara stillsamt påminna om en annan fantastisk möjlighet till att skaffa barn – nämnligen adoption. Jag är pappa till två underbara tjejer från Kina och stör mig ofta på att adoption glöms bort i dessa diskussioner. Ifall man är seriös i ämnet så får man inte missa det – då framstår man som icke påläst. Jag tror att du Anna är påläst dock – men rekommenderar ett besök till Adoptionscentrum för att få veta mer – sådan kunskap borde ge dig en fördel i dessa debatter.

        Vad gäller samkönade pars möjligheter så håller jag med Anna och andra om att surrogatmödraskap troligen är en viktig möjlighet, eftersom ursprungsländer ofta ställer krav som i praktiken omöjliggör samkönade par att adoptera därifrån. Men för heterosexuella par är adoption antagligen den absolut “bästa” vägen sett ur ett helhetsperspektiv, eftersom det barnet redan finns och får en bra uppväxt i en familj istället för att behöva växa upp på barnhem under ofta svåra förhållanden.

        En stor majoritet av alla som adopterar har ofta försökt sig på provrörsbefruktning under flera år, och när det inte lyckats gått vidare till adoption. Väl med sitt barn i famnen tycks dock nästan alla undra varför man slösade bort de åren …

        mvh Göran

  3. floodis

    August 8, 2014, 12:46:45

    Den här frågan är faktiskt ganska intressant med FI för de hycklar så hårt med den. Om man frågar dem de tycker om abort så tycker de det är självklart att kvinnor äger sina kroppar. Frågar man dem om prostitution eller surrogatmödraskap blir de upprörda. Då äger kvinnor inte längre sin kroppar.

    Enligt FI så äger alltå kvinnor sina egna kroppar bara i de specifika fall handling är ok enligt FI. De äger inte sina kroppar när FI inte tycker handlingen är ok.

    1. P-O Zander

      August 8, 2014, 12:54:53

      floodis: Fi förnekar väl inte en kvinnas rätt att prostituera sin kropp? Det är ju männen som inte får “hyra” kroppen. Men ifht surrogatmødraskap stämmer inkonsekvensen.

      1. Anon

        August 9, 2014, 09:24:36

        Fast vart i ligger skillnaden mellan prostitution och surrogatmödraskap, om man anser att det är fel av en man att hyra en kvinnokropp? I båda fallen är det en man som hyr en kvinna. I första fallet för sexuell tillfredställelse i några minuter, i andra fallet emotionell tillfredställelse.. Men kvinnans kropp hyrs fortf. ut till män, right?

    2. Anna Troberg

      August 11, 2014, 06:01:27

      F! är ju knappast ensamma om att vara inkonsekventa i sin politik. Det är alla partier ibland. Just den här grejen är dock så uppenbar att det är lite konstigt att ingen uppmärksammat det tidigare. 😉

  4. Tommy

    August 8, 2014, 15:10:42

    Surrogat innebär att vuxna människor tillåts bedriva handel med barn.

    Var går gränsen?

    Ska de som vill bli föräldrar men inte har tiden kunna köpa helt eller delvis färdigupofostrade barn?

    Barn är ingen handelsvara.
    Enda tillfället det är acceptsbelt att andra människor tar över är när det sker med samtligas medgivande, så även barnets.

    Det är en sak att kopiera filer en helt annan att starta människofabriker.

    1. Anna Troberg

      August 8, 2014, 15:21:22

      Hej Tommy,
      ditt argument hade varit mer trovärdigt om du var för altruistiskt surrogatmödraskap, men F! vill inte ens tillåta det. Så, till syvende och sist kokar det ner till att F! i den här frågan inte anser att kvinnor är kapabla att bestämma vad som är bäst för deras kroppar. Det tycker jag är tråkigt, för det tror jag att de är fullt kapabla att göra.

      De risker för utnyttjning som finns finns redan, trots att lagen inte tillåter surrogatmödraskap. Om man har en lag som åtminstone erkänner att det sker och sätter ramar för det hela, så minskar riskerna.

      Sedan är det bara tramsigt att ge en fildelningskänga på slutet, eftersom även F! på pappret vill ha fri fildelning för privat bruk. Visste du inte det? 😉

    2. Scary Devil Monastery

      August 11, 2014, 12:28:20

      “Ska de som vill bli föräldrar men inte har tiden kunna köpa helt eller delvis färdigupofostrade barn?”
      “Barn är ingen handelsvara.
      Enda tillfället det är acceptsbelt att andra människor tar över är när det sker med samtligas medgivande, så även barnets.”

      Du levererade just ett argument vars oundvikliga slutsats blir att även adoption borde förbjudas. Där manar jag till viss aktsamhet.

      “Surrogat innebär att vuxna människor tillåts bedriva handel med barn.”

      Precis som vid en adoption gäller att barnet inte betraktas som en handelsvara. Vad man talar om är rätten för kvinna A att erbjuda sig att bli biologisk mor åt barnet till man B där denne normalt sett är i ett stadigt förhållande med kvinna C.

      Man behöver inte se längre än till arvsrätten och socialstyrelsen för att konstatera att dina invändningar här redan sedan länge spelats över och har accepterats i både lagbalken och samhället.

      Det enda som kvarstår är då just steget till att få lov eller inte få lov att be tredje part om hjälp med barnavlandet.

      Och här kommer vi in på knäckfrågan om kvinnor under vissa omständigheter bör fråntas rätten till att föröka sig. Är du VERKLIGEN SÄKER på att du inte vill tänka både en och två gånger till på vad du just har skrivit?

  5. Johan Nordberg

    August 8, 2014, 16:52:48

    Tommy: Menar du att du gav din föräldrar ditt medgivande innan du blev till?

  6. robert mattias karlsson

    August 9, 2014, 00:48:49

    http://www.leopardforlag.se/bok/varat-och-varan-prostitution-surrogatmodraskap-och-den-delade-manniskan/
    Köp, läs – återkom i fallet.
    Tack…

    1. Anna Troberg

      August 11, 2014, 06:03:07

      Har redan läst. Jag har också läst kritiken av boken och texter helt orelaterade till boken. Och sist, men inte minst, har jag bildat mig en egen uppfattning i frågan om surrogatmödraskap. Jag gillar nämligen att först ta in information och sedan tänka lite själv. 😉

  7. Daniel Hunt Wellsten

    August 9, 2014, 23:07:49

    Jag är glad, stolt & nöjd med att ha en sådan KLOK partiledare!!
    Att F! inte är kloka & faktiskt för en politik, som till punkt & pricka förtrycker kvinnor på det sätt som de skyller oss män kollektivt att göra!

    Snart val; nu tar vi deras väljare med & tar oss in!!

  8. Anna Troberg

    August 11, 2014, 06:06:04

    Hej Daniel!
    Tack, tack! Men, du… Bara för att det finns problem med F!:s politik, betyder inte att den problembild de formulerar är helt osann., Det finns en hel del sanning i den. Sedan tror jag till skillnad från dem inte alls att en auktoritär väg med regler, lagar och förbud är rätt väg att gå för att det ska bli bättre. Jag tror att man kommer längre genom att ge människor information och en möjlighet att tänka om. De flesta gör nämligen bra val om dde ges bra information och en möjlighet att göra fria val. :-)

    1. Scary Devil Monastery

      August 11, 2014, 12:36:03

      Bekymret här varandes att F! har konstaterat ett potentiellt problem och därefter har dragit en slutsats som inte bara går stick i stäv med deras egen partiprincip utan i förlängningen omyndigförklarar de stackars kvinnor som tydligen blivit så hjärntvättade av patriarkatet att de inte kan tilltros fatta sina egna beslut.

      Det är rätt spöklikt när man tänker på vissa tidigare uttalanden av F!.

      På sina håll – och mer nu under senare tid, tycker jag, har retoriken man hör börjat likna den som patriarkala män slängde ur sig när det gällde kvinnans oförmåga att fatta politiska beslut under suffragettiden.

      Frågan är vilka gamla kajor som lyckats kidnappa deras manifest på det sättet?



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *