Pages

Categories

Search

 

Blir det olagligt att hjälpa andra tar jag mitt straff med stolthet

Blir det olagligt att hjälpa andra tar jag mitt straff med stolthet

by
August 14, 2014
F1, Politik
28 Comments

1986 var jag tolv år och besökte för första gången London. Där fanns allt det där som jag saknade hemma i Borlänge. Där fanns skivbutiker i flera våningar. Där fanns teatrar. Där fanns en Shelley´s-butik med fem våningar Dr Marten’s. Det var en fantastisk dröm. Men, där fanns också något jag inte saknade hemifrån. Något jag inte ens hade reflekterat över att det kunde finnas. I London fanns tiotusentals tiggare och uteliggare.

Varje morgon när vi lämnade hotellet för att spendera våra turistpengar på saker vi egentligen inte behövde, så städade butiker och företag bort uteliggare från sina portgångar med ett bryskt “Sod off! Don’t come back!” Ur vad som först sett ut som en hög skräp reste sig så spillror av människor och hasade iväg på bara och spruckna fötter utan att säga ett ord. Jag vet inte var de tog vägen på dagen, men varje morgon upprepades samma bryska procedur.

Mitt tolvåriga jag var i chock. Varför hjälpte ingen de här människorna? Varför gav ingen dem tak över huvudet, ett mål mat, en dusch och en omgång rena kläder? Jag tröstade mig med att det i alla fall inte kunde hända i Sverige. Där tog vi minsann hand om varandra.

I dag bor jag i Jakobsberg. Piratpartiets kontor ligger på Södermalm. På min halvtimmes resa till kontoret passerar jag varje dag mellan femton och tjugo tiggare. De sitter i ur och skur på gatan i hopp om att jag och andra som dragit längre strån i livslotteriet ska förbarma sig över dem och dela med sig av de där mynten som alltid skramlar i fickan. På kvällen beger de sig “hem” till tillfälliga läger i någon förort, läger som polisen med jämna mellanrum avhyser dem från.

Jag är glad över att mitt tolvåriga jag inte visste att det en dag skulle vara läskigt normalt att inte bry sig om varandra även i Sverige. Jag tror att något i mig hade brustit om jag då vetat vad jag vet nu. Jag är också glad över att hoppet om att det finns människor som bryr sig om varandra fick möjlighet att slå rot i mig. Det hoppet finns fortfarande där och varje gång jag ser någon lägga några kronor i någons söndertummad pappersmugg så växer det sig starkare.

Inför EU-valet deltog jag och en rad andra EU-kandidater från olika partier i Expressen TV:s “Bar och Politik”. En efter en deklarerade välbetalda politiker stolt att de minsann inte gav pengar till tiggare, utan hjälpte till “på andra sätt”. Jag fick en plötslig lust att ropa: “På vilka andra jävla sätt?! Ni monterar ner de sociala skyddsnäten och när folk hamnar på gatan låter ni polisen städa undan dem, så att vi ska slippa se dem. Hur i helvete hjälper det någon mer än er själva?”

Vi har ett parti i riksdagen (Hej, SD!) som tyckte det var en spiffy idé att lägga massor av pengar på tunnelbanereklam mot tiggare. Vi har politiker som på allvar föreslår ett förbud mot tiggeri (Hej, Moderaternas Cecilia Magnusson!). Till er och alla andra som håller med vill jag ställa denna enkla fråga: “VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ ER?!” Pengarna SD lade på sina annonser hade kunnat ge många tak över huvudet och mätta otaliga hungriga magar. Och Cecilia Magnusson … Låt oss hoppas att hennes utspel inte var en testballong för Moderaterna i en valkampanj där allt tycks vara tillåtet, utan bara ett galet solospel.

Det går inte att förbjuda fattigdom. Människor blir inte mindre fattiga av att man gör det olagligt att vara fattig och be andra om hjälp. Människor bli inte heller mindre fattiga av att man förbjuder andra att hjälpa behövande. Fattigdomen består tills vi skapar system som ser till att människor inte behöver stå utan livets nödtorft, tills vi väljer att prioritera våra medmänniskors rätt till ett drägligt liv.

Var och en av oss kan hjälpa till här och nu. Ge några kronor till någon som behöver dem mer än du. Köp en extra kopp kaffe och ge den till någon som sitter på gatan och fryser. Köpa en extra bulle och ge den till någon som är hungrig. Gör det lättare för de organisationer som hjälper att hjälpa. Ge dem dina avlagda kläder. Ge dem shampoo, tandkräm, tandborstar, rakhyvlar och bindor. Låt varje dag vara en dag när du gör skillnad för någon som har det sämre än du själv. Genom att hjälpa andra förbättrar du inte bara deras liv, utan även ditt eget.

Och till politiker säger jag detta: Sluta tramsa. Gör skillnad. Skapa system som hjälper människor. Se till att folk får tak över huvudet, en dusch och en riktig säng att sova i. Se till att ingen går hungrig. Sopa inte fattigdomen under mattan bara för att den påminner om era egna tillkortakommanden. Se människan bakom de trasiga kläderna och smutsen. Vänd er inte bort och säg att ansvaret är någon annans. När en människa står på ens tröskel och ber om hjälp, så är det alltid ens ansvar att hjälpa. Ta ansvar. Bekämpa fattigdomen, inte de fattiga.

Gatan är too close for comfort för oss alla. Vi kan alla förlora jobbet eller bli sjuka och falla genom revorna som inhuman politik skapat i det sociala skyddsnätet. Om det någonsin blir olagligt att hjälpa andra, så kommer jag att ta mitt straff med stolthet varje gång.
Sharing is caring.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by


28 Responses

  1. Hampus Bengtsson

    August 14, 2014, 10:39:16

    Håller med om att det är konstigt att många tycker att det räcker att ge sig på symptomet för att lösa problemet.

    Hörde en inflikning som jag inte visste hur jag skulle svara på: att det räcker att registrera sig hos socialtjänsten för att få hjälp med boende och mat; att tiggarna _väljer_ att sitta och tigga istället (fick höra en fördomsfull förklaring på varför detta skulle vara som jag inte tänker citera). Hur ligger det till med de utländska tiggarna, har de rätt att få hjälp i Sverige eller måste man vara svensk medborgare? Låt oss anta att de är EU-medborgare.

  2. Per "wertigon" Ekström

    August 14, 2014, 11:47:50

    Jag har faktiskt funderat på hur man bäst hjälper dessa människor, och kommit fram till en ide som kan fungera, men som jag inte har resurser eller tid att implementera. Här kommer mitt förslag på en långsiktig lösning. Kanske något för Röda korset eller annan hjälporganisation?

    Steg 1. Erbjud ett gäng tiggare, kanske 100 eller så, mat, kläder, bostad och utbildning i utbyte mot arbete. Detta skall endast vara en temporär lösning, inte permanent. Kanske skall vi också ge en liten lön i stil med 2 – 4 000 kr eller så vid månadsslutet, som de kan skicka hem till sina familjer om de så vill. Nu tänker du kanske att det här låter som “utnyttjande av människor”, men läs vidare så förstår du att det inte är så.

    Steg 2. Arbetet (och lärandet) de skall uträtta är i första hand modernt jordbruk med maskiner och annat som hör till drivandet av en modern by. Jag tänker mig en modell som bygger på “The Global Village Construction Set”, där deltagarna får lära sig att bygga och sätta ihop dessa maskiner från grunden. Denna utbildning fortgår i c:a 2-3 år, kanske längre för att utbilda vissa förmän från landet.

    Steg 3. De tiggare som vi nu har utbildat till att kunna sköta dessa maskiner någorlunda bra, åker nu tillbaka till sitt hemland. Där startar de, tillsammans med personal från Sverige, en egen skola som uträttar samma sak som de fick göra i Sverige – fast nu sker det som sagt på bortaplan, vilket leder till att tiggarna helt plötsligt slipper tigga för att skaffa sig mat och husrum och istället börjar arbeta med jordbruk/svetsning/industri/whatever. Startsträcka: mellan 5 och 10 år. Utbildningen i Sverige fortsätter, men kanske med en annan grupp människor från en annan del eller ett annat land. Tiggeriet i Sverige börjar minska.

    Steg 4. De svenska arbetarna har nu fått igång den nya skolan i utlandet, och den drivs av inhemska som tidigare hade det svårt. Svenskarna åker hem igen, tiggarna slipper åka till Sverige för att tigga då de kan försörja sig i sitt hemland och kan utbilda fler som lever i misären hur de tar sig ur den – att tigga är inte en långsiktig lösning helt enkelt.

    Total tid spenderat på projektet – 10-15 år. Total kostnad – 1-2% av vår totala biståndsbudget under samma period. Det är fullt genomförbart, så jag hoppas att någon organisation, antingen staten eller kyrkan eller annan fristående biståndsorganisation tar tag i det hela…

    1. Sebastian

      August 14, 2014, 14:46:56

      Detta var en väldigt intressant lösning. Skulle gärna vilja läsa Annas tankar om detta.

    2. Svullo

      August 15, 2014, 00:03:26

      Din idé, som jag i princip tycker är bra, faller förmodligen på en mycket grundläggande sak: rasism. De som kommer hit och tigger är inte slumpvalt folk som har det fattigt utan typiskt romer som är utstötta där de bor. Hur mycket utbildning och kunskaper de har var inte en parameter innan de kom hit och kommer tyvärr inte vara det senare heller. Det är svårt/omöjligt att komma ifrån att attityderna på plats är roten till problemet och därmed det som måste åtgärdas om man ska lösa det på riktigt.

  3. Carl Johan Rehbinder

    August 14, 2014, 12:21:58

    Oj, vad jag håller med dig i denna fråga, Anna. Här är vi verkligen 100 % överens.
    Mycket bra skrivet, empatiskt, konkret och rätt på alla sätt.

  4. Henrik Eriksson

    August 14, 2014, 12:24:00

    Jag vet inte om det finns nån uppföljning på det här, men i Utah så gav man helt enkelt hemlösa en bostad och en socialarbetare som kontakt att hjälpa dom komma på benen igen. Dom sänkte hemlösheten med 78% under 8 år, och om det fortsätter så har dom inte hemlösa i 2015. Det roliga är att dom sparar pengar på det här. Det kostar dom mer i sjukvård och andra omkostnader än att helt enkelt ge dom en bostad.

    “In eight years, Utah has quietly reduced homelessness by 78 percent, and is on track to end homelessness by 2015.

    How did Utah accomplish this? Simple. Utah solved homelessness by giving people homes. In 2005, Utah figured out that the annual cost of E.R. visits and jail stays for homeless people was about $16,670 per person, compared to $11,000 to provide each homeless person with an apartment and a social worker. So, the state began giving away apartments, with no strings attached. Each participant in Utah’s Housing First program also gets a caseworker to help them become self-sufficient, but they keep the apartment even if they fail. The program has been so successful that other states are hoping to achieve similar results with programs modeled on Utah’s.

    It sounds like Utah borrowed a page from Homes Not Handcuffs, the 2009 report by The National Law Center on Homelessness & Poverty and The National Coalition for the Homeless. Using a 2004 survey and anecdotal evidence from activists, the report concluded that permanent housing for the homeless is cheaper than criminalization. Housing is not only more human, it’s economical.”

    http://www.nationofchange.org/utah-ending-homelessness-giving-people-homes-1390056183

    Personligen tycker jag det är så man ska hantera hemlöshet. De hemlösa ska inte behöva bero sin själva existens på sina med-medborgares välvilja och sympati. Har dom problem ska dom få den hjälp dom behöver från samhället i sig, där stat eller kommun representerar det. Det är det jag tycker en representativ demokrati ska vara.

    1. Per "wertigon" Ekström

      August 14, 2014, 13:44:13

      Henrik, gäller detta även personer som inte är medlemmar i staten Utah?

      Problemet är inte att vi har hemlösa – det problemet löste vi redan på 1950-talet eller så.

      Problemet är att många från de forna öststaterna ser sig tvingade att söka sig till västländerna för att tigga. Att säga “ge dem en bostad” i det fallet tror inte jag kommer lösa några problem, då kommer de bara säga till sina rumänska kompisar “Kom till Sverige, de idioterna ger oss alla gratis mat och husrum!” och vips står vi med 100 000 rumäner som lever i misär och begär gratis mat och lägenheter.

      Tror att lösningen är att utbilda ett fåtal rumäner som sen åker till sitt hemland och gör det de kan där istället…

  5. guaponi

    August 14, 2014, 13:43:31

    Inte så ofta jag håller med AT men här håller jag med 100%. Bra skrivet!

  6. Fredrik

    August 14, 2014, 14:48:33

    Tycker du tiggeri är bra? Är det något vi bör uppmuntra?

    1. Anna Troberg

      August 15, 2014, 07:42:08

      Nej, tiggeri är naturligtvis inte bra. Därför vill jag att vi bygger ett samhälle där människor inte behöver tigga för att få mat för dagen. MEN, vi är inte där än och jag lägger hellre en tjuga i någons pappersmugg så att de kan köpa mat än är en oempatisk typ som går förbi och skiter i om någon är hungrig.

  7. Micke

    August 14, 2014, 17:23:30

    Så skall jag tolka det som att du är beredd att riva upp jobbskatteavdrag höja skatten och återbygga det sociala skyddsnätet vi hade i Sverige. Eller är det bara ett inlägg för att köpa billiga politiska poäng. Väldigt många politiker på högersidan säger att vi måste ha konkreta åtgärder som gör effekt, samtidigt som de river ner skattebasen som gör det möjligt.

    Att lägga en krona i någons kopp är ingen lösning, det är heller inte att rika skall ge pengar för att få trösta sitt dåliga samvete. Detta måste lösas genom det offentliga där var och en betalar efter förmåga.

    1. Anna Troberg

      August 15, 2014, 07:38:00

      Hej Micke,
      som du kan se i mitt inlägg så tror jag inte att en krona i en kopp löser ett långsiktigt problem. Jag tror att det löser problemet för dagen. Det långsiktiga problemet måste politiker lösa och självklart kommer det att kosta pengar som vi alla får vara med och pitcha in. MEN, frågan är snarare vad det kostar att inte hjälpa till i tid? Vad kostar det att låta fattigdomen få ett grepp om samhället? Vilka följdproblem leder det till? Vem ska betala för dem, osv.

      1. Micke

        August 15, 2014, 11:13:35

        Hejsan,

        Ja så vad är det konkreta förslag på att lösa detta? Jag personligen ger inte pengar till tiggare. Eftersom att jag inte på något sätt kan bidraga till en lösning. Att ens diskutera förbjud eller ickeförbjud är en ickefråga. Lagen kommer inte att ta bort tiggare, och det tror jag alla vet.

        Kostnaden ser vi redan nu även utanför tiggarnivån. Vi har ökad ojämlikheter som växer dag för dag pga vi nu har ett skattesystem som aktivt arbetar för en ojämn fördelning av våra resurser.

        Men det är bra att Piratpartiet ser verkligheten och är för en höjd skattesats för de som tjänar mest och ett generellt ökat skatteuttag till för det gemensamma. Bra att ni är tydliga med detta! Det behövs mera tydlighet i politiken istället för den totala handlingsförlamningen som brukar uppstå då skattehöjningar kommer på tal.

  8. Anders Hällinggård

    August 14, 2014, 20:50:31

    Jag ser ingen som helst anledning att vi ska ge pengar till rumänska tiggare i vårt land, många gånger är det kriminella som ligger bakom, jag har sett en rumänsk kvinna med en iphone under knät sittande o tiggt pengar till mat, vem har betalat hennes iphone o laddning av simkortet, vi borde väl ändå se till i första hand att dom som bor i sverige har det bra, jag säger: Ge pengar till behövande i vårt land men inte till löst eu-folk som kommer hit enbart för att tigga av den dumsnälle svensken.

    1. Anna Troberg

      August 15, 2014, 07:40:48

      Hej Anders,
      det är ingen som tvingar dig att visa lite empati, men var medveten om detta:

      1. I dag är det inte ett tecken på rikedom att ha en mobil med kontantkort. Det kan dock vara ett tecken på att man försöker få ett jobb eller en bostad etc.

      2. Myten om att det är kriminella ligor som organiserar tiggeriet är vid det här laget tämligen fett punkterad. Det kan du bland annat läsa om här: http://www.webhackande.se/oorganiserat-tiggande^

      3. Att kalla andra människor “löst folk” baserat på att de inte råkar vara födda i Sverige är tämligen främlingsfientligt och jag vill inte ha sådant på min blogg, så shape up.

      1. Micke

        August 15, 2014, 11:14:11

        Word
        +1 och anna!

  9. Peter Andersson

    August 15, 2014, 07:19:15

    Jag tycker det låter som en utmärkt ide – gå ut och gör något olagligt så att du får ta ditt straff och sitta häktad tills valet är över – kanske kan vice partiledaren under tiden driva några frågor som det faktiskt går att vinna röster på och du lär ju få lämna dagliga kommentarer till media via din advokat – alla vinner!!!

    1. Anna Troberg

      August 15, 2014, 07:43:55

      Hej Peter,
      gud så bitter du lät då. Piratpartiets medlemmar har tagit väldigt tydlig ställning i den här frågan. Det är en fråga som diskuterats hett under sommaren och även nu i valracet. Dessutom är det en viktig fråga. Kort sagt, jag skulle missköta mitt jobb som partiledare och människa om jag struntade i den.

      1. Peter Andersson

        August 15, 2014, 20:57:28

        Nejdå, jag är inte alls bitter, tycker bara att det är ovärdigt att du slänger dig med påståenden om att vara beredd att ta sitt straff och sedan inte kunna stå för det.

        Vi är många som inte har glömt att HELA Piratpartiets nuvarande styrelse vek ned sig angående att hosta TBP i partiets namn när upphovsrättsindustrin började hota er personligen med polisanmälan och fängelse – det skulle ni ha tagit som stolta martyrer – då hade PP varit kvar på nivån 5-10 % av väljarna i dag.

        1. Anna Troberg

          August 16, 2014, 14:53:52

          Hej Peter!
          Jaha, du sitter alltså och är sur på helt felaktiga grunder. PP:s ledning ocg styrelse vek sig inte. TPB var redan på väg att flytta till Norge och de valde att skynda på den flytten. Vi bestämde egentligen ingenting.

          Det hade dessutom varit osedvanligt korkat att sätta PP i en situation där drygt 20 av våra mest aktiva och drivande medlemmar skulle bli martyrer, En drivande och aktiv medlem gör saker varje dag för partiet. En martyr gör ingenting för den sitter i en position där den inte kan göra något. Det hade också varit korkat att låta partiets hela energi gå åt till att valsa fram och tillbaka i rättegångssalar, istället för att ägna sig åt opinionsbildande politik.

          1. Peter Andersson

            August 16, 2014, 15:03:15

            Nelson Mandela blev nationalsymbol genom att sitta inne…

  10. 15 burkar

    August 15, 2014, 09:49:22

    Ditt suveräna inlägg tyder på ett äkta socialt patos. Dessvärre kommer vi inte till riktigt samma slutsats. Har varit hemlös i ca fem år och vet hur ont i kroppen man får av att bo på gatan. Men att tigga är att gå över en spärr som har med värdighet att göra. Jag tycker det är ärligare att snatta. Ja det är inte mycket att hymla om. Pengarna måste ju in. Om alternativet är att dö?

    1. Micke

      August 15, 2014, 11:15:15

      Ingen skall behöva vara hemlös eller tigga i ett så rikt land som Sverige. :(

    2. 15 burkar

      August 15, 2014, 20:01:12

      Ja allt det där är länge sedan nu. Jag lycjades till slut få en ingenjörsexamen och en rutten karriär. Numera är jag förtidspensionerad men skall försöka hålla mig borta från gatan men har man en gång startat sitt liv där så är man aldrig säker. Hälften av min kamrater dog en våldsam död.

  11. 15 burkar

    August 16, 2014, 11:32:59

    Just nu är det högtryck i valrörelsen och jag drar i all trådar jag har och jobbar stenhårt. Att jag skriver här på denna blogg har nog mer med dokumentation att göra liksom även min egen blogg. Jag struntar faktiskt i att jag bara har kanske 10 besökare per dygn. Min egen server (Raspberry PI) klarar ändå inte så många besökare. Dessutom tycker jag det är fult att tjäna pengar. (Jag kommer från Open Source rörelsen och är lite miljöskadad)

    Om jag nu mot förmodan överlever även denna valrörelse så väntar jag på startskottet för vinterns arbetet framför skärmen. Jag älskar datorer och har ägnat 14 timmar per dygn i 25 år framför skärmen. Jag kommer att leva och dö framför mina datorer och lider inte av det. Jag älskar min projekt helt enkelt!

    Riskkapitalister och andra kan helt strunta i att försöka få kontakt med mig. Jag är inte intresserad av pengar. Däremot hatar jag naturligtvis “Jantelagen”. Jag kommer att dra plattan i botten för mitt nästa projekt. En ny Windowmanager (ja ännu en) för Linux. Den kommer inte att likna någonting som tidigare skapats och den har ett högre syfte. Jag avlutar med ett simpelt citat från Blues Brothers:

    “We’re on a mission from God”

    https://www.youtube.com/watch?v=-4YrCFz0Kfc

    Have a nice day :-)



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *