Pages

Categories

Search

 

Öppet brev till den näthatande S-ledamoten Patrik Björck

Öppet brev till den näthatande S-ledamoten Patrik Björck

by
September 13, 2014
F2, Politik
23 Comments

De senaste dagarna har jag dånat i parti och minut över den socialdemokratiske riksdagsmannen Patrik Björck. Under valrörelsens sista skälvande dagar har han lagt ner en massa tid på att med emfas hävda att jag och Piratpartiet har ett nära samröre med den högerextrema rörelsen. Jeez … Därför har jag i dag skickat ett mejl till honom som jag också publicerar i sin helhet lite längre ner.

I går försökte jag nå fram till Björck genom att bemöta alla hans befängda anklagelser med väl underbyggda fakta. Jag trodde att fakta – verkligheten – skulle ha betydelse. Jag trodde att Piratpartiets vision om öppna gränser, att vi har Sveriges bästa hbtq-politik och vår humana syn på kriminalvård skulle få även Björck att inse att han trampat i klaveret. Men nej.

Så här svarade riksdagsledamot Björck på mitt informativa blogginlägg:


Det är sådant här som gör att jag har noll och ingen respekt för fancy titlar. Det faktum att man råkar vara riksdagsledamot betyder inte att man har rätt bara för att man påstår det högt och mycket. Även riksdagsledamöter måste kunna backa upp sina påståenden med fakta. Det har inte Björck gjort, av den enkla anledningen att han inte har några. Istället har han helt sonika slagit fast att det är “okontroversiella fakta” för att han tycker att det är så. Och de som ifrågasätter hans hittepå avfärdas som en “nätmobb”. Det är sådant som gör att politikerföraktet frodas ute i stugorna.

Det enda som är okontroversiellt i det här sammanhanget är att Björck är direkt olämplig att vara en av de 349 personer som bär ansvaret för Sveriges framtid. Det är skrämmande att en person som är så uppenbart immun mot fakta och allmän hederlighet sitter och bestämmer över våra liv. Det gör mig fly förbannad.

Men, hela den här grejen gör mig också väldigt ledsen. Jag har inget större hopp om att Björck plötsligt ska snäppa ur sina vanföreställningar om mig och Piratpartiet, men jag tror att valrörelser skulle må bra av lite mer äkta känslor. Kanske skulle det göra dem lite mer fit for human consumption. Därför har jag alldeles nyss mejlat det här mejlet till Björck:

Hej Patrik,
jag vet inte varför du har fått för dig att jag och Piratpartiet har samröre med högerextrema. Jag vet inte varför du inte vill ta till dig väl belagda fakta. Jag vet inte varför du fortsätter att sprida lögner. Men, jag vet hur det känns att vara mottagare av allt detta. Det gör mig väldigt ledsen.

Jag har haft närkontakt med högerextremister två gånger i mitt liv. Kanske förstår du bättre varför dina anklagelser berör mig så djupt om jag berättar om dem.

Den första gången jag stötte på högerextremister kastade en av dem en glasflaska i huvudet på mig för att jag är flata. Jag var sjutton år och så djupt i garderoben att jag inte vågade anmäla det hela till polisen för då skulle mina föräldrar få veta vem jag var. Varje gång jag tvättar håret och känner ärret i nacken påminns jag om det där. Varje gång.

Den andra gången hade jag äntligen tagit mig ur garderoben och vågat mig ut i Prideparaden. Jag kände mig fri och trygg, men jag slets bryskt ur den känslan när en grupp högerextrema attackerade paraden bara något tiotal meter framför mig. Återigen flög glasflaskor genom luften. Människor skadades. Varje gång jag går i Prideparaden påminns jag om det där. Varje gång.

När jag ser nazistiska partier demonstrera på gator och torg vill jag kräkas. De är själsfränder med de människor som skickade personer som är precis som jag till koncentrationsläger. De har ingenting att erbjuda mig och min blivande fru eller våra vänner. Inget annat än hat, förföljelse och potentiell död.

Det är därför jag lägger ner min själ i ett parti som står upp för det samhälle jag tror på. Ett öppet, demokratiskt och inkluderande samhälle. Ett samhälle som inte har de totalitära övervakningsverktyg som skulle göra det lätt för dem att rensa bort mig och andra om de kom till makten. Ett samhälle där dessa mörka krafter aldrig kan bli något annat än en marginaliserad grupp galningar utan reell makt.

Det gör fysiskt ont i mig när du väljer att om och om igen klumpa ihop mig och mitt parti med människor som inte bara vill skada mig, utan som de facto försökt göra det två gånger och faktiskt lyckats en gång. Dina falska anklagelser är en spark i solar plexus. På mig och Piratpartiet, men också på dina kolleger i riksdagen och andra partikamrater som hör av sig till mig och skäms och ber om ursäkt å dina vägar.

Varför hittar du på rena lögner om mig och Piratpartiet och sprider dem på nätet? Vad driver dig? Det är visserligen valrörelse, men en viss nivå borde åtminstone en riksdagsledamot kunna hålla. Vad vinner du på detta? Vilka behov i dig uppfyller detta? Får du någon sorts kick av det? Glömmer du bort att vi är verkliga människor när du sätter dig vid tangentbordet? Hur känner du efteråt? Känns det verkligen bra?

Jag tror på människors inneboende vilja att göra rätt och därför står jag nu rådvill inför frågan om varför du gör det här. Varför?

Anna
————————
Anna Troberg
Partiledare Piratpartiet

Här kan du läsa Piratpartiets pressmeddelande om det hela.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


23 Responses

  1. Daniel

    September 13, 2014, 11:00:36

    Bra skrivet (som vanligt). Och jag förväntar mig att han uppvisar normalt hyfs och ber om ursäkt. Däremot så lär det inte komma någon ursäkt innan valet…

  2. Christer

    September 13, 2014, 11:05:46

    Ni socialdemokrater som eventuellt läser den här bloggen:

    Jag har en sak jag vill be er om.

    Kryssa någon i riksdagsvalet, vem som helst, utom Patrik Björck. Ni vill inte representeras av en sådan människa. Ni vill inte att ert parti ska associeras med en sådan människa.

    Det vore nog, ur ett rent PR-perspektiv, bäst om ni kunde finna grund för att utesluta honom ur partiet, men det ingår någonstans i demokratins spelregler att även otrevliga puckon ska få ställa upp i val, så det ska jag inte uppmana er till.

    Så, nu har jag gjort vad jag kan för att hjälpa ett parti, som jag inte har något intresse av att se i maktposition.

    Återstår att göra vad jag kan för att hjälpa ett annat parti:

    Rösta på Piratpartiet. Det är det enda partiet som tar dina mänskliga rättigheter på allvar, och det enda partiet som har framtidsvisioner från, och för, detta millennium.

    Tack, Anna, för att du gör ett så fantastiskt bra jobb!

  3. Anders

    September 13, 2014, 12:58:38

    Patrik Björck fanns inte på plats i sin hemkommuns vallokal idag så kunde inte prata med honom och fråga hur han tänkte när han fortsatte att skriva och sprida lögner. Men har små pratat med hans partikollegor om att det han har skrivet är oacceptabelt och de håller med helt och hållet och de har får piratpartiet material som de har lovat att vidarebefordra till Patrik. Så får se vad som händer.

  4. Daniel Hansson

    September 13, 2014, 14:28:26

    Väldigt bra skrivet Anna, och din historia berör verkligen.
    Han får lov att skärpa sig tycker jag och sluta uppföra sig som en mobbare.

  5. Kloker

    September 13, 2014, 15:43:02

    Jag önskar att alla som läser detta och har förtidsröstat med att kryssa Patrik Björck ändrar sin röst genom att rösta igen på valdagen. Vill man fortfarande rösta på en Socialdemokrat kryssar man någon annan. Företrädesvis någon som står under Patrik Björck på listan.

    Det ska bli intressant att följa Patrik Björcks fortsatta politiska “karriär”. Men med den här fadäsen i ryggsäcken blir det nog en tyngre vandring än det hade varit annars.

  6. Inger

    September 13, 2014, 16:02:01

    Bra skrivet! Här visar du vem av er som är den mogna. ♡♡♡

  7. Johan Krüger Haglert

    September 13, 2014, 18:26:13

    De kanske känner sig mer hemma i massövervakning och att frihet känns väldigt främmande och höger för dem?

  8. Nicole

    September 13, 2014, 20:44:41

    Se det som att Herr Björck antingen är:
    1 ) Paranoid (och i så fall bör du ligga lågt och vänta på att han skall hitta något annat att nojja på)
    2) Korkad (kan kombineras med 1)
    3) Lögnare (kan kombineras med 2)

    Det som förvånar mig är att socialdemokraterna låter honom hålla på. ..

    1. Stefan

      September 14, 2014, 15:46:32

      Det verkar vara nr 4.

      4) Jag tror jag är lustig, och lite större och bättre än andra omkring mig (kan kombineras med ungefär vilken skit som helst skulle jag tro).

    1. John

      September 14, 2014, 16:33:20

      Om man vill vara lite elak så skulle man kunna påpeka att han tycks vara väldigt glad i att haspla ur sig hatfyllda lögner om homosexuella personer. Insinuation insinuation. Men nu skall jag väl inte sänka mig till hans nivå. :-)

    2. Bengt Held

      September 17, 2014, 10:53:12

      Jag blir tyvärr inte förvånad över Patrik Björks attack på Piratpartiet. Fascinerande att han vill som riksdagsledamot delta i en debatt utan ha några som helst belägg för sina anklagelser.

      Här är min bloggpost som John var vänlig att länka till. :-)

      “Igår mailade jag ett antal s-politiker om Omar Mustafa, om att han umgåtts med antisemiter och själv gjort homofientliga kommentarer. Nu har Patrik Björck (bilden), riksdagsledamot för Socialdemokraterna, lämnat en kommentar via mail.

      “Se upp nu Bengt!
      Hat förblindar. Ditt hat mot Omar och muslimer får dig att närma dig SD. Din fiendes fiende är inte nödvändigvis din vän.
      Ta ett djupt andetag och räkna till tio. Om det inte hjälper, ta en promenad hälsar
      Patrik Björck.”

      Här är mitt mailsvar till honom.

      “Hej Patrik!

      Den här kommentaren visar vilken kris delar av s är i etiskt. Och det självförakt som tydligen finns inom delar av HBTS.

      1. Jag hatar inte muslimer. Tvärtom har jag tydligt förklarat på min blogg att jag struntar i om någon är kristen, muslim, ateist etc om vederbörande respekterar HBTQ-rättigheter och andra mänskliga rättigheter. Däremot granskar jag muslimska samfund precis som kristna och andra samfund. Och vad jag vet är alla muslimska samfund homofientliga dvs accepterar inte samkönade relationer inom egna samfundet. Eller känner du till något homovänligt muslimskt samfund Patrik?

      2. Flera av de personer som nu skarpt kritiserar Mustafa är själva muslimer bl.a. Evin Baksi vars artikel jag länkade till i mailet.

      3. Jag berömmer inte Sverigedemokraterna. Tvärtom är sd det riksdagsparti jag oftast kritiserar på min blogg. Sd är ett HBT-negativt främlingsfientligt islamofobt parti.

      4. Omar Mustafa har gjort homofientliga kommentarer. Som socialdemokrat borde du fördöma det. Istället försvarar du honom och kallar kritik mot honom för “hat”. Du beter dig som de bögar i Tyskland i början av 1930-talet som röstade på nazistpartiet för att “de hade de snyggaste männen”. Några år senare var samma bögar i koncentrationsläger.

      5. Din egen förenings, HBT-S, ordförande är mycket kritisk emot Mustafa. Tydligen “hatar” Anders Selin också både Mustafa och muslimer. Från en artikel i Dagens Nyheter, HBT-socialdemokraterna är också kritiska.

      – Jag tycker att Mona Sahlin har uttryckt det mycket bra när hon säger att vårt parti inte ska vara en plattform för extrema åsikter, vi ska bekämpa dem, säger Anders Selin, ordförande i HBT-socialdemokrater i Sverige. Han säger att föreningen har styrelsemöte i helgen och ska diskutera frågan vidare, men han tycker att Omar Mustafa borde överväga om han ska vara kvar eller inte.

      – Jag har inte pratat med honom själv eller vet var han står i dag, men det känns inte som om de aktiviteter som han har stöttat och varit med och bidragit till är riktigt förenliga med att sitta i partistyrelsen, säger Selin. Mitt råd till dig förblir därför detsamma.

      Patrick, ta ett djupt andetag och räkna till tio. Om det inte hjälper ta en promenad. Men din enfald försvinner dock säkert inte. Är jag islamofob är du antisemit Patrik Björck. Är du Patrik kritisk emot Israels politik? Då är du antisemit. När ska du sluta hata judar Patrik? Two can play that game.

      Du borde skämmas. Men jag tror inte du har vett att göra det, du är nog skamlös.

      Jag förbehåller mig rätten att publicera den här konversation i mitt HBT-nyhetsbrev för april som jag skickar ut till drygt 600 individer inom föreningar, samfund, media etc.”

  9. Jens Parling

    September 14, 2014, 20:27:25

    Det är fint att du står upp för dig själv och älskade PP!

    Har inte mycket till övers för sossarna, verkligen inte!!! Men han har en poäng dessvärre. Hur pass tydligt har du och resten av PP-gänget verkligen tagit avstånd från rasismen, fascismen och nazismen i den här valrörelsen om ni tänker efter. När man läser partiprogrammet så kan jag tycka att vi skulle ta i betydligt mer när det gäller just den biten. Det blir väl svepande, luddigt och framförallt kortfattat.

    Sedan kan jag tycka att de här utbrotten mot en riksdagspolitiker som uppenbarligen är ute efter att provocera känns lite märkliga. Skulle Reinfeldt eller Löfvén exempelvis låtit sig provoceras så till den milda grad att man känner sig manad att ge sig in i en twitter-beef med en nobody? Knappast. Medieträning eller nå’t.

    Meningsmotståndare finns det alltid och det är något man får köpa. Det gäller att inte tappa ansiktet och försöka vinna med hållbara argument. Kan vara svårt över Twitter men ibland får man välja sina battles.

    1. Minne

      September 16, 2014, 13:20:55

      Det finns en rätt bra term för det Jens ägnar sig åt ovan.
      Att lägga skuld på den som blir attackerad och förebrå denna för att denna blir det är inte direkt sympatiskt.
      PP har varit aktivt under nazisternas turné, vilket inte är jättesvårt att ta reda på om man är intresserad av saken. aktioner i Linköping och Norrköping bl.a.
      Senast den 4/9 skrev Anna Troberg om rasism på denna blogg.
      Och Leo Rudberg anordnade en stor demonstration mot nazism i juni.
      Jag tycker det är ganska bra jobbat med tanke på resurserna vi har att röra oss med.

    2. Bengt Held

      September 17, 2014, 10:48:15

      1. En riksdagsledamot är inte någon nobody.

      2. Anna Troberg är partiledare för ett litet parti, inte i storleksordningen som m och s. Du bör alltså istället jämföra med om Gudrun Schyman skulle kunna bete sig likadant som Troberg. Det tror jag hon skulle, alltså kritisera det själv. I m eller s hade de låtit en partiarbetare göra det.

      3. Att pp är emot nazism, fascism och rasism är väl helt tydligt. Det har tydligt framgått både när Anna kommenterat och när man kollade partiets hemsida vid nazistdemonstrationerna. Partiet är för fri invandring och avskaffande av juridiska kön framgår det i partiets program.

  10. Robert

    September 15, 2014, 11:54:43

    Kanske ett namnbyte skulle vara på sin plats.
    Framtidspartiet?

    En pirat är en frihetskämpe för bättre villkor emot etablissemanget men tillhör man det etablissemanget så kanske det ligger en grund för att skifta till att bli det parti som står för frihet under ansvar.

  11. Alice Christiansson

    September 16, 2014, 12:53:36

    Patrik beter sig som en 13-årig nätmobbare. Det är nästan så att jag kan sitta och skratta åt honom i några minuter!
    Mejlet du skrev var sjukt bra och jag tror att han kanske är villig att tänka efter lite.
    Det du delar med dig av dit liv i denna text är som tidigare sagt väldigt berörande och jag uppskattar att du vågar dela med dig av något så personligt. Själv gick jag igenom en hög grad sympati när jag läste det.

  12. Bernhard Hettman

    September 21, 2014, 13:09:45

    Kan man inte anmäla honom för förtal? Det tycker jag verkar på sin plats.

    1. Bengt Held

      September 22, 2014, 09:28:23

      När det gäller Piratpartiet kan han inte anmälas för förtal, bara om det är riktat emot en individ.

      Men jag tror inte rätt metod är att springa till polisen och vilja kasta folk i fängelse för att de framför korkade kommentarer.

      Delvis av yttrandefrihetssköl, delvis av respekt för de människor som verkligen utsätts för brott och att ta polisresurser för sådant här blir orimligt enligt mig.

  13. Nordh

    September 23, 2014, 01:54:27

    Jag måste erkänna att jag hade aldrig hört talas om Patrik Björck tidigare, däremot känner jag väl till en annan riksdagsledamot från samma valkrets (Västra Götalands län östra): Monica Green.

    Hon är väl mest känd för att ha anklagat Göran Hägglund för att ha räckt ut tungan åt henne, IT-Titti samt att hon öppnade upp för att legalisera incest, tills hon pudlade och hävdade att hon aldrig hade sagt det hon sa i en radiointervju…

    Båda två har varit riksdagsledamöter under en lång tid. Björck inleder snart sin tredje mandatperiod och Green har ledamot ända sedan 1994.

    En stilla undran: hur svag är egentligen konkurrensen i den valkretsen om de två lyckas hamna på valbar plats om och om igen?

  14. Johan Krüger Haglert

    December 20, 2014, 18:25:11

    Funderade på att dela då jag tycker du har rätt om riksdagsledamöter och folkvalda muppar som tror att de vet bättre än folket.

    Å andra sidan vill jag inte stödja spridandet av din version och av dig som ett offer (vilket du givetvis var i de aktuella situationerna) eftersom “det goda hatet”-rörelsen också har sina kämpar som beter sig svinigt även om jag inte är medveten om att du skulle ha gjort något sådant.

    Jag delar inte alls din åsikt om öppna gränser och tycker det vore helidiotiskt. Jag hade kunnat tänka mig ett helt globalt världssamfund säg baserat på mänskliga rättigheter, fri rörlighet och grundläggande behov tillfredställda.

    Men att bara göra det i ett litet land och förstöra tillvaron för och förslava de som bor där tycker jag ju inte är rätt väg.

    Och det är inte heller upp till andra att bestämma (eller för oss att sitta och bestämma vad andra skall göra med sina länder.)

    Du får ha den viljan och tanken. Jag har det inte. Men du får respektera min vilja och se den som lika värd som din.

    Annars kunde man ju stått för slantarna själv. Typ att den som tog hit folk blev ansvarig för deras försörjning och inte samhället. Då är det ju ett mindre problem. Samma sak med om man avskaffar välfärdsstaten.

    Vare sig man är kommunist, nazist, IS-medlem, eller vad det än må vara och anser att man själv är den goda och de andra de onda så kan man ju motivera sin skit men ..
    Ska vi ha något objektivt ont och gott kan jag tycka att påtvinga andra kan få vara det onda och att få leva som man vill kan få vara det goda.

    Men i det fallet är ju alla ovan onda.

    Jag vill inte leva i en diktatur under tvång, även om diktatorn anser sig vara god..

  15. Johan Krüger Haglert

    December 20, 2014, 18:30:10

    Det är väl därför jag inte kan identifiera mig med Piratpartiet och dig / din bit i det (jag vet inte i vilken grad Piratpartiet verkligen står för det som är dina frågor och som du drev i det, du är väl inte partiledare längre?)

    Jag bryr mig mindre om rätten att bryta upphovsrätten.

    Jag bryr mig däremot om demokrati, yttrandefrihet, övervakning, frihet o.s.v.

    Fast då hade jag ju hellre sett ett liberalt piratpartiet än ett socialistiskt/kommunistiskt.

    “Antirasisterna” och typ Expo är ju knappast de största förespråkarna av yttrandefrihet.
    Det är ok att vara av en annan åsikt men man behöver inte förhindra informationsutbytet för det.

    Hur fan fungerar det överhuvudtaget? Att vara ett Piratparti men vara emot fritt informationsutbyte?

    Jag tycker vi borde ha statistik över invandringen och få diskutera den. Det är information. Och informationen vill vara fri.

  16. Johan Krüger Haglert

    December 20, 2014, 18:30:37

    .. eller om det var jag som ville att informationen skulle vara fri =P



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *