Pages

Categories

Search

 

Öppet brev till Björn Söder: Jag är din mardröm

Öppet brev till Björn Söder: Jag är din mardröm

by
December 17, 2014
F2, Politik
50 Comments

Hej Björn!
Vi har träffats ett par gånger. Vi satt bredvid varandra i SVT Debatt i Göteborg och delade hiss till Säpos säkerhetsmöte i Rosenbad inför EU-valet. Du log och tog artigt i hand. Du verkade lugn, men jag förstår att det måste ha varit väldigt obehagligt för dig. Jag förkroppsligar ju det mesta du är rädd för.

Jag är en homosexuell kvinna som lever med en invandrare som inte bekänner sig till protestantismen. Vi pratar aldrig svenska hemma. Vi firar en utländsk kulturs högtidsdagar. Vi har till och med inlemmat utländska seder och bruk i julfirandet. Jag är inte rädd för muslimer. Jag ger pengar till tiggare. Jag äger inte ens en folkdräkt. Sådana som jag befolkar dina värsta mardrömmar.

Jag vet inte vad du ser framför dig när du läser de där raderna om mig, men jag tror att det är väldigt långt från verkligheten. Jag tror inte att du ser kärleken vi delar i varje ögonblick tillsammans. Jag tror att du ser glimtar ur lågbudgetporr och tror att det är vår vardag. Jag tror inte att du ser hur våra olika erfarenheter och kulturer ger oss båda en extra bonus i livet. Jag tror att du förväxlar kulturellt utbyte med erövring och utplåning. Jag tror inte att du ser människor. Jag tror att du stirrar dig blind på en påhittad skala från svensk till svenskare och svenskast som vi ger blanka fan i eftersom den är trams. Du är inte rädd för oss. Du är rädd för dina egna fantasier.

giphy (3)

Jag vet hur det är att vara rädd. Jag var rädd när jag var 17 och en skinhead slängde en glasflaska i huvudet på mig för att jag är flata. Jag var rädd när dina meningsfränder attackerade Prideparaden bara något tiotal meter framför mig. Jag är rädd för att ditt parti fick så stort stöd under Supervalåret 2014. Jag är rädd för att ditt parti kommer att få ännu större stöd under Surprisevalåret 2015. Jag är inte rädd för mina fantasier. Jag är rädd för något högst verkligt. Jag är rädd för dig och ditt parti.

Oavsett vad en populär twittertag säger, så är du tyvärr min talman. Du är tyvärr allas talman. Just nu. Jag kommer att göra mitt yttersta för att ändra på det. Jag kommer att kämpa för att du och ditt parti ska få så lite makt som möjligt.

Jag kommer inte att kasta glasflaskor eller plocka upp järnrör. Fysiskt våld är något idioter tar till när huvudet inte räcker till. Jag kommer att använda mitt intellekt. Till skillnad från dig tror jag nämligen inte att folk är korkade. Jag tror att den där “allmogen” du så gärna fördummar förstår mycket mer än vad du tror. Tids nog kommer de att se rakt genom dig och ditt skitsnack. Det är en högst verklig sak du borde vara rädd för.

Vi är båda rädda – du och jag – men där upphör alla likheter. Du är riddaren av den sorgliga skepnaden och du slåss mot väderkvarnar. Jag är bara jag, men jag slåss mot verkliga monster som kan övervinnas. Jag slåss mot dig och ditt parti. Jag och mina meningsfränder kommer att vinna. Mångfald är bättre än enfald. Den goda sidan vinner alltid. Till slut.

Toodles,
Anna

tumblr_m9ygibOYQY1rbiyydo4_250

Andra som bloggat om Söder: Ulf Bjereld, Opassande, Björn Andersson, Annarkia, Cinderalley, Jerlerup, Jinge. (Har du skrivit något, så är det bara att länka hit, så får du en ping.)

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


50 Responses

    1. CG

      December 19, 2014, 00:40:14

      Registreringen som Ekeroth föreslog är onödig. Sådan registrering sker redan i andra jämförbara länder, bland annat i Norge och Danmark, där man för statistik över brottslingarnas ursprung för att studera samhällsutvecklingen och i förlängningen sätta in åtgärder där de behövs mest. I Danmark t.ex, visar statistiken att det inte den första generationen av invandrare som sticker ut.

      Jag tror att den svenska statistiken i stort sett följer den danska, varvid de danska kunskaperna kan ligga till grund för att göra de rätta insatserna i sverig. Det behövs inga särskilda registreringar i Sverige. Vi har redan för många register,

      1. frasse

        December 19, 2014, 09:43:05

        BRÅ registrerade, innan i stort det som Ekeroth vill återföra, i 2005 – men S tog bort det 2005 samt hemigstämplade statistiken några år bakåt för S anade att SD skulle nyttja faktan och vinna politiska poäng. Ruttet!

  1. JohJoh

    December 17, 2014, 11:49:25

    Bra skrivet Anna.
    Jag gillar inte att det är så viktigt för SD att skilja på “riktiga” svenskar och de som “bara” är medborgare. Varför kan vi inte enas om att alla som är svenska medborgare är svenskar. Punkt.

    Jag förstår vart de vill komma med sitt resonemang. Om t.ex. Soram Ismail säger något om det svenska samhället kan man avfärda det med att han inte är “riktig svensk” och därför har det han säger mindre värde i debatten.

    1. Jan Bruun Andersen

      December 17, 2014, 13:54:25

      @Johjoh – öh nej. Om jag av tekniska orsaker bestämmer mig för att bliva svensk medborgare, så blir jag inte svensk av det. Jag vill fortfarande vara dansk. Jag vill inte vara svensk. Jag tycker att Zlatan är en uppblåst och övervärderad fotbollsspelare. Jag kommer aldrig att känna den rysning upp och ner ryggen när jag hör “Du gamla, du fria” som när jag hör “Der er et yndigt land”. Jag tycker att räksallad på en hotdog är ett anstöt mott all bra kulinariska skick, och jag kommer aldrig att förstå charmen vid Valborgsmässoafton på en kall februarkväll eller eran fascination med Luciatåg och pepparkakorpojkar. 

      1. JohJoh

        December 17, 2014, 16:07:22

        @Jan
        Jag tycker det är totalt ointressant vad du tycker om Zlatan, Luciatåg och valborg etc etc. Det är inget krav alls (såklart) att gilla allt som anses vara typiskt svenskt för att vara svensk. Det är ju det som är min poäng.

        1. Olof Hansen

          December 18, 2014, 19:45:01

          @JohJoh
          Det kanske är ointressant för dig, men varför är din åsikt viktigare än hur Jan själv vill se sig? Känner han att han är ‘svensk’ bör det naturligtvis vara helt ok, men många fäster vikt vid och har stolthet i att se sig som en annan etnicitet och känner Jan att han är dansk, inte svensk, och att det är viktigt för honom är inte det något att uppmuntra och glädjas åt, att han kan leva ut en identitet som han trivs i?

          Att kalla alla svenskar bara för att de bor i Sverige och är svenska medborgare känns ganska… svensk-centrerat.

          Det kanske är lättare att förstå om man själv tänker sig in i hur det skulle vara om man flyttade utomlands. Om jag skulle flytta till t.ex Kina så skulle jag nog aldrig bli eller se mig själv som kines. Kinesisk medborgare, naturligtvis, men kines, nej förmodligen aldrig.

          Och vad mer är, min identitet som svensk skulle nog kännas mycket mer viktig och påtaglig för mig än den gör nu då den på något svenskt etnocentriskt sätt, omgiven av andra ‘svenskar’, kan ses som synonym med ‘normal’ och i princip oviktig och ointressant för mig. Förmodligen skulle jag till och med bli aningen ledsen och kanske lite förolämpad om någon sa åt mig att bor du här är du kines. Punkt. För att det skulle ta ifrån mig något, om det inte kom från mig själv.

          Och jag tror inte jag skulle behöva åka så långt som till Kina för att upptäcka samma känsla. Kanske till och med Danmark skulle vara likadant. Till och med Norrland eller Skåne kanske skulle väcka grupptillhörighetskänslor och det är tveksamt att jag skulle se mig som norrlänning eller skåning på länge, men vad det gör uppenbart är att man kan ha olika gruppidentitet utan att det behöver betyda så mycket för hur man behandlas och det är det vi behöver eftersträva, inte att alla behandlas likadant för att de formpressats till en identitetslöshet.

          Tyvärr får jag en känsla av att den här debatten visar hur ofattbart onyanserat och oförstående samtalet blivit i Sverige. När en ganska obehaglig SD representant tycks visa en större insikt i hur olika människor ser på sig själva än vissa av SD’s motståndare som borde veta betydligt mycket bättre så blir jag ärligt talat ganska bedrövad.

          1. JohJoh

            December 19, 2014, 14:19:13

            Tror du missförstår vad jag vilel säga. Jag var nog lite otydlig.
            Självklart är det upp til var och en att definiera sig själv och vad man känner sig som.

            Min poäng var att det inte är något politiker ska syssla med, dvs att definiera vem som räknas som mer “äkta” svensk än någon annan. Alla som är medborgare i Sverige ska ha samma rättigheter, samma syldigheter men också samma rätt att göra sin röst hörd i debatten och tas på allvar. Även om man inte vill fira midsommar.

            SD har en underton av “detta är inte ditt land” på individnivå som är mycket obehaglig.

            1. Olof Hansen

              December 20, 2014, 11:22:31

              @JohJoh

              Absolut, och det är det Björn Söder skall angripas för. Det är inte hans sak att säga vem som är svensk, var och en har sin egen upplevelse av etniska identiteter och sin egen uppfattning av sin relation till dem.

              Det var därför jag reagerade på dina kommentarer, för med tanke på att liknande otydlighet förekommit från många andra håll tror det är väldigt viktig att göra det extremt tydligt att vi får absolut inte själva försöka pådyvla folk etnicitet och identitet, även om vi gör det med goda och inkluderande avsikter. För när man gör det så stöder man implicit den farliga biten i SD’s resonemang; att någon kan och bör ha rätt definiera etnisk identitet och placera människor i den eller utanför den.

              I min egen upplevelse av ‘svensk’ så får gärna vem som helst vara med, alla är välkomna, men det är frivilligt. Jag är ateist men rätt tolerant så länge man inte försöker pådyvla mig religion, så en ‘svensk’ för mig har inte någon speciell tro. Nationalitet är ointressant; en ‘svensk’ kan för mig vara ‘svensk’ även om de flyttat utomlands och har annan nationalitet, så medborgarskap är inte definierande heller. Etc.

              Men det är min upplevelse, djupt rotad i det faktum att jag oundvikligen är en del av en majoritetsbefolkning vilket gör det väldigt lätt att vara inkluderande, och det måste jag vara medveten om. En förortsbo vars föräldrar har utländsk bakgrund som vuxit upp med ett exkluderande samhälle kommer ha en helt annan uppfattning, förmodligen mer lik en nationalists uppfattning, om vad en ‘svensk’ är. Och det är inte nödvändigtvis något de vill vara, eller ser som speciellt positivt.

              Sen underlättas ju tyvärr inte debatten av att Björn Söder är skärpt nog att använda sig av problematiken runt just lagar om officiella nationella minoriteter, då specifikt det skapar en situation där alla svenska medborgare faktiskt _inte_ har samma rättigheter och skyldigheter, utan där man faktiskt gör lagfästa definitioner av vem som är av viss etnicitet och med det som grund tilldelar andra rättigheter och skyldigheter.

              Själv är jag väldigt tveksam till de lagarna, framförallt på grund av det pedagogiska problem de skapar, men kan acceptera dem så länge det är möjligt för vem som helst att själv ‘välja in sig’ genom att uppfylla relativt enkla kriterier och att de inte exkluderar möjligheten att vara medlem i flera. Reglerna för att bli t.ex same är acceptabla, då det i praktiken räcker att lära sig och prata samiska hemma om man anser sig vara same (dock svårare än din och min definition av ‘svensk’, vilket ger legitimitet till argumentet ‘är du svensk pratar du svenska’, så du förstår det pedagogiska problemet?). Reglerna kring samebyar är mer problematiska då de i praktiken exkluderar stora delar av den etniska gruppen från att delta i renskötseldelarna i sitt kulturarv, men de reglerna kan (med vääääääligt mycket god vilja) ses från en ägandesynvinkel och betraktas som en djupt orättvis ekonomisk fördelning inom den gruppen snarare än kopplad helt till enticitet (i den mån det rent juridiskt sett går att bli invald i samebyn så länge man är same).

    2. Tommy

      December 17, 2014, 18:58:40

      “Varför kan vi inte enas om att alla som är svenska medborgare är svenskar.”
      För att vissa av Sveriges erkända nationella minoriteter inte VILL vara svenskar, fastän de är svenskar medborgare. Dom vill inte assimileras till att vara svenskar och det finns även lagar om att de ska skyddas från det. Vill du ändå tvinga dem att vara svenskar?

      1. JohJoh

        December 19, 2014, 14:21:47

        Ja, de är redan tvugna att vara svenska medborgare. Eller hur!?
        De är dessutom del av en annan “nation”.

        Vad de sedan definierar sig själva som är upp till varje individ.
        Med som medborgare i Sverige har de samma rättigheter, samma skyldigheter men också samma rätt att göra sin röst hörd i debatten och tas på allvar som andra medborgare.

    3. CG

      December 19, 2014, 01:01:12

      Jag är svensk. Jag är dessutom medborgare i Sverige. Dessa två påståenden är inte synonyma. Jag kan flytta till Japan och bli japansk medborgare. Någon japan blir jag för den skull inte.

      Det Björn Söder har gjort rent konkret, är inte så mycket mer än refererat den regeringsproposition som Socialdemokraterna lade fram 1999

      Det är alltså inte för inte som samer, tillsammans med andra etniska grupper, har fått status som nationer i Sverige – en status som formaliserades med ett riksdagsbeslut i december 1999 då riksdagen beslutade att Sverige skulle ansluta sig till Europarådets ramkonvention.

      Riskdagen erkände då fem nationer i Sverige som inte är svenskar, men väl svenska medborgare. Det är judar, samer, sverigefinnar, tornedalingar och romer. Gemensamt för grupperna är att de har befolkat Sverige under lång tid och att de utgör grupper med en uttalad samhörighet. De har även en religiös, språklig eller kulturell tillhörighet och en vilja att behålla sin identitet. De utgör därmed egna nationer inom det svenska riket.

      De är alltså enligt riksdagsbeslutet 1999 inte svenskar, men väl svenska medborgare. Hade samerna varit svenskar, så hade de varit just svenskar och inte betraktats som en egen nation i minoritet. Och det hade heller inte funnits behov av en lag som syftar till att skydda denna minoritet.

      Det var alltså Socialdemokraterna som för fjorton år sedan satte skillnaderna på pränt – ett “vi och dom” om man så vill – mellan det svenska folket och de fem nationella minoriteter som bor i Sverige. Med rätta bör tilläggas.

  2. Flinken

    December 17, 2014, 12:15:37

    Kanonbra text, huvudet på spiken.

  3. Carl Johan Rehbinder

    December 17, 2014, 12:55:54

    Bra text. Mycket bra.

  4. Joel

    December 17, 2014, 13:08:26

    Bra skrivet!

    Även om jag tycker att du hade kunnat gå både djupare och bredare i din text förstår jag meningen med att hålla det kort och lättläst.

  5. Richard

    December 17, 2014, 13:40:52

    “Jag är en homosexuell kvinna som lever med en invandrare som inte bekänner sig till protestantismen.”
    Trevligt med variation. Hetro själv, lever också med en invandrare. Hon följer lätt någon variation utav protestantism men det är hennes ensak och jag håller mig utanför religion/ideologi/ateism debatten helt. Det är bara en onödig grupp att tillhöra. Tillhör ni någon religion/ideologi om jag får fråga?

    “Vi pratar aldrig svenska hem hemma.
    Vi har tre språk hemma då barnen har större nytta utav det än ett. Jag talar främst engelska med barnen. Svenska kommer fram då och då. Spanska händer också. Har du problem med svenskan? Tråkigt? Hatade svenska lektionerna i skolan?

    “Vi firar en utländsk kulturs högtidsdagar. Vi har till och med inlemmat utländska seder och bruk i julfirandet.”
    Vilka och varför? Hur berikar detta familjen? :)

    “Jag är inte rädd för muslimer.”
    Inget att vara rädd för. Sharia är något du skall tänka dig för dock. Speciellt som icke-muslim, barn, kvinna och HBTQ.

    “Jag ger pengar till tiggare.”
    Slöseri med pengar, då det är alltid bättre att lära någon att fiska än att ge dom en fisk för dagen. Jag tänker inte gå in på alla filmade tiggare som är bedragare. Samt dom som låter deras fyra åringar tigga åt dom. Du hittar alla klipp på youtube.

    “Jag äger inte ens en folkdräkt.”
    Vem tusan gör det?! Jag har dock en tomtedräkt för barnen iår. Naturligtvis tror jag inte på tomten, jag är inte lika pantade som F! som tycker att rosa lastbilar gjorda utav plast, med vindkraftverk på, skulle vara en bra ersättning till dagens äckliga manliga lastbilar utav stål! Jag köpte dräkten för att vara tomte för äldsta flickans årsgrupp i ettan. Om vi får Sharia i Sverige kan vi säga hej då till sådana traditioner. Dock är, enligt er, abortveckan viktigare. Behöver jag säga mera?

    “Sådana som jag befolkar dina värsta mardrömmar.”
    Små flickor som trotsar normen? Du vet väl att livet är inte som ett avsnitt utav Buffy? Nä, låt mig berätta vad som finns i mina mardrömmar! Nedmonteringen utav Sveriges demokrati, tack vare kommunister (V, F! och nu visar MP på sådana tecken också) eller islamister (Hamas, ISIS, Muslimska brödraskapet (S samarbetar med dessa) osv). När demokratin försvinner så kommer åsiktsfriheten, yttrandefriheten osv att försvinna också. Allt tack vare Sharia som anti-SD, eller 7klövern som dom heter, har varit med om att införa. Antingen direkt eller indirekt. Tänk på hur demokratin fungerar. Dess största svaghet är att även islamister kan rösta. Även om avskaffandet utav demokratin är vad det handlar om.

    “Jag kommer att göra mitt yttersta för att ändra på det. Jag kommer att kämpa för att du och ditt parti ska få så lite makt som möjligt.”
    Det låter ju demokratiskt. Jag antar du inte har något emot Sharia då du slänger bort demokratin så lätt? Vad vet du om Sharia? Jag vet en del, en annan sak jag vet är att SD är det enda partiet som skulle trotsa den anti-demokratiska statsformen. Du borde läsa på om Sharia. Speciellt då du är kvinna och homosexuell. Varför använder du ordet flata istället för homosexuell?

    “Fysiskt våld är något idioter tar till när huvudet inte räcker till. Jag kommer att använda mitt intellekt.”
    Jag antar du röstar på F! eller V? Vi alla vet ju vad som händer inom denna grupp utav människor. Eller har du glömt bort AFA och t.ex. Stalin? Mao? Använder Hamas m.fl. argumentation för deras tro? SD är det enda partiet som kommer stå mellan dig och den största kvinnoförtryckar-ideologin i historien! Men SDs intresse att dra ner på abortveckan är ett större hot mot kvinnor?!

    “Mångfaald är bättre än enfald. Den goda sidan vinner alltid.”
    Hur ser mångfalden ut i Qatar eller Palestina? Goda sidan? Lever du i barndomen? Berätta om dom som flyr ifrån Hamas, ISIS osv skulle säga samma sak? Vinner den goda sidan då 200 nigerianska flickor kidnappades för att tvingas konvertera till just, jo Islam, för att sedan bli sexslavar? Berätta om du törs vem Mohammed var?! Kom nu med sanningen och inget annat!

    Ha en trevlig dag!
    Richard

    1. Daniel

      December 17, 2014, 14:01:47

      Så om andra länder med förtryck saknar mångfald ska vi införa enfald i Sverige. Det var det dummaste jag hört. Vi ska inte ge upp vårt öppna samhälle för reaktionärer oavsett om de heter SD eller ISIS.

      1. Richard

        December 17, 2014, 16:31:18

        Daniel, det är en skillnad på mångfald och fullständigt låta vem som helst göra vad som helst! Sharia är FEL och det skall göras olagligt!

        Vem har sagt att vårat samhälle kommer vara “stängt” mot omvärlden om SD hade större inflytande? Tror du på mupparna som tror att vi kommer slänga ut allt ifrån invandrare, baguette, pizza till sushi och sedan sitta med falukorv och kolla på Uppdrag granskning? Vem är det som har makten egentligen? Folket som röstar eller politikerna? Hade vi gjort valet hade vi kunnat slänga ut alla ur riksdagen. Det är bara gå ner till byggnaden, öppna dörren och sedan sitter dom sedan på gatan. Men vi gör det inte för att det är en demokrati. Tror du att du skulle kunna göra samma sak under Sharia? Försök göra det nu i Qatar eller Saudiarabien om du törs!

        Vad röstar du på? För eller emot Sharia?

        1. Anna Troberg

          December 17, 2014, 20:19:42

          Richard,
          jag ser att du skrivit en mängd långa kommentarer där du postar länkar till mer eller mindre opålitliga källor för att backa upp dina speciella åsikter om andra människor. Jag föreslår att du skaffar en egen blogg för detta ändamål. När man är gäst på någon annans blogg, så får man rätta sig efter deras regler.

          En regel här på min blogg är att man visar minsta lilla intresse för att ha en trevlig diskussion där man utbyter erfarenheter och åsikter på ett sätt som tillför intressanta aspekter av olika slag. Du är uppenbart mest intresserad av att stå och basunera ut dina åsikter utan att ta någon som helst hänsyn till andra. Därför är du satt på förmodereringslista från och med nu.

    2. Per "wertigon" Ekström

      December 17, 2014, 14:35:19

      Du är medveten om att sharia i Sverige endast kan bli en realitet om:

      1. Mer än hälften av riksdagen röstar för det minst två gånger med ett ordinarie riksdagsval mellan, eller

      2. Sverige blir invaderat av främmande makt?

      Bägge alternativen är betydligt mindre troliga än att ett neofascistiskt populistparti som SD får egen majoritet i riksdagen.

    3. Anna Troberg

      December 17, 2014, 14:37:23

      Hej Richard,

      Jag tycker att din kommentar är lite märklig. Du ställer frågor som om du gav mig ett prov där du och bara du har facit. Men, du har inte facit för mitt eller någon annans liv. Du har bara facit för ditt eget.

      Du slänger dessutom ur dig subjektiva påståenden som om de vore någon sorts absolut sanning. Hur ska jag eller någon annan kunna förhålla oss till det?

      Du pratar om Sharia som om det vore något som alla muslimer tycker är spiffy. Det är det inte.

      Du babblar om huruvida jag hade svårt för svenska i skolan. Really? Inte så värst. Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin haft något annat än högsta betyg i det. Men, det har ingenting med något jag skriver att göra.

      Du pluddrar vidare om att tiggare är bedragare. Läs på, vet jag. Tiggare är fattiga människor och fattiga människor hjälps av att få en slant.

      Sedan dillar du om “manliga lastbilar av stål”. Va?

      Sedan insinuerar du att jag är en liten flicka som tror att livet är som i Buffy. Well … Jag tänker inte ens insinuera att du inte kan tolka kultur. Jag tänker påstå det. Det mesta som händer i Buffy är en representation av någon aspekt av livet. Det är så konst funkar. Den kommenterar livet.

      Sedan skriver du att jag antagligen röstar på F! eller V. Det faktum att jag är partiledare för ett helt annat parti torde för de flesta betyda att så inte är fallet. Men inte för dig. Oh dear …

      Du är välkommen att återkomma med en ny kommentar när du uppdaterat dina kommentarskrivarskills med lite trevlighet och tanke.

    4. Sofus

      December 17, 2014, 20:38:33

      Hej, Richard. Jag tänker inte ta massa delar av din text och sen använda härskarteknik och egna vanföreställningar när jag svarar på den (så som du har gjort).
      Jag önskar bara att du kunde se på dig själv utifrån och utan ditt ego. Varför är du så rädd?

  6. anon

    December 17, 2014, 13:52:20

    Det finns faktiskt andra sätt att starta en mening på än med “jag”. Pröva dra ner på dem en aning?

    Jag är inte här annars, jag råkade bara ramla förbi. Så jag måste fråga, vad är grejen med Buffy the vampire slayer? Är det något som ska vara coolt eller bringa skräck till Björn? Eller bara ett olyckligt sammanträffande med någon form av annons här på sidan?

    1. Anna Troberg

      December 17, 2014, 14:43:20

      Ja, det finns det. Det är därför de allra flesta meningarna börjar med ett annat ord. :-p

      Om du inte vet vad grejen med Buffy är, så får du väl ta och titta igenom serien. Det är mycket bättre än att jag försöker förklara för dig. Ha så skoj. :-)

    2. Richard

      December 17, 2014, 18:56:39

      Hej Anon

      Glöm inte att prova några utav dom följande (ingen speciell ordning):

      Scorpion *
      Madam Secretary
      Under the Dome
      Stargate series *
      Arrow *
      Forever *
      Criminal Minds
      NCIS
      The Blacklist *
      m.fl.

      * = favoriter

      I övrigt så tror jag inte Björn Söder kommer ta ett steg bakåt om du drar upp Buffy vid nästa möte med honom. 😉

      Njut utav livet på alla möjliga lagliga sätt! 😀
      Richard

  7. L

    December 17, 2014, 17:03:28

    Sjukt bra skrivet, kan inte annat än att hålla med!

  8. Stefan

    December 17, 2014, 20:15:53

    Jag är förvirrad. Jag känner inte riktigt igen PPs politik här. Jag reagerar mest på meningen:
    “Jag kommer att kämpa för att du och ditt parti ska få så lite makt som möjligt.”
    Är du av samma uppfattning som riksdagspartierna som tycker man ska undvika samarbete med SD trots stort valresultat? Vad hände med uttrycket “Jag håller inte med dig i dina åsikter, men jag skulle dö för din rätt att uttrycka dem”? Jag kan inte låta bli att fundera på stämningen i PP om det hade varit vi som kom in i riksdagen och alla andra partier bojkottade oss, samtidigt som media basunerade ut att vi är brottslingar.
    Med det sagt tycker jag du lägger väldigt många åsikter i munnen på Björn, men det tror jag att du vet själv.

    1. Anna Troberg

      December 17, 2014, 20:22:07

      Hej Stefan,
      Björn Söder och hans parti får naturligtvis tycka precis vad han vill. Det betyder inte att jag eller PP måste samarbeta med honom eller hans parti. PP och SD är raka motsatser. Vi har i princip ingenting gemensamt. Det finns liksom inget att samarbeta om.

    2. Per "wertigon" Ekström

      December 17, 2014, 20:25:47

      Man ska inte undvika att samarbeta med SD för att de råkar vara “svarte Petter” utan för att de i ord, tanke och handling visar att de inte respekterar grundläggande demokratiska grundvärden såsom allas lika värde.

      SD anser att alla är lika värda så länge de nu inte råkar vara muslimer eller annan paria och därför går de inte att samarbeta med.

      1. Propagandaministern

        December 18, 2014, 09:29:29

        Allas lika värde är enbart en härskarteknik, en godhetens mask att gömma sig bakom. Den släpper fram könsapartheid, rasism, antidemokrati, tystad opposition, mobbing och socialt kaos. Som Sverigedemokrat ställer jag mig gladeligen vid sidan av den termen ja. Istället förordar jag yttrandefrihet, jämställdhet, och konsekvent antirasism. Jag tycker att resultaten talar för sig själv. Utvecklingen i Sverige, mot ett kaotiskt konfliktsamhälle, mot en diktaturstat och mot fattigdom och klassklyftor är ni och de partier ni röstar fram ansvariga för.

        1. Per "wertigon" Ekström

          December 18, 2014, 10:55:33

          Allas lika värde är tvärtom grundstenen till den moderna demokratin. Det betyder inte att alla måste vara 100% millimeterrättvisa – något sådant existerar inte och har aldrig heller existerat. Vi är människor och vi föds under vissa förutsättningar. Det kommer vara skillnad på barn från en arbetarfamilj och barn från statsministerns familj, så är det bara.

          Summan av våra erfarenheter och förutsättningar definierar oss som individer. SD säger att om du tillhör “fel” kultur är du mindre värd. Du säger att du är emot rasism men varför är du då Sverigedemokrat? Hela definitionen av rasism är ju just att man gör skillnad på folk och folk!

          1. Propagandaministern

            December 18, 2014, 15:55:02

            Det finns inget i SDs politik som säger att du är mindre värd för att du är från en specifik kultur. Däremot vill vi inte ge upp våra friheter och rättigheter bara för att totalitära ideologier tar sig fram i vårt land.

            Som (halvt öppen) SDare möter jag fördomar och åter fördomar. Alla har redan klart för sig vad vi står för så varför ska någon lyssna på oss? Det som står i Expressen är ju sant, eller hur?

            Vi hade demokrati innan begreppet “alla människors lika värde” etablerades på allvar, vad har vi nu?

            Du befinner dig på fötryckarsidan, inte jag… Se hur dina “företrädare” beter sig i Riksdagen. Mobbing, hat och hot är aldrig rätt verktyg för den som har rätt i sak.

            1. Per "wertigon" Ekström

              December 18, 2014, 18:16:11

              Handlingar talar tydligare än ord, vilket vi bittert fått erfara ett antal gånger av sjuklövern.

              SD har i ett antal motioner röstat för att gruppen invandrare inte skall åtnjuta samma friheter som resten av befolkningen trots att de också är svenska medborgare. Det om något talar floder om SDs syn på “alla människors lika värde”. Alla människor är inte lika värda och kan inte heller vara lika värda enligt SD. Men är du Svensk(tm) så är det såklart lugnt!

              Slutligen – anser du alltså på fullaste allvar att:

              a) Svensk riksdag är ens i närheten att skaffa majoritet för ett instiftande av Sharialagar
              b) Att vi är under ett ständigt hot att bli invaderade av en stat med Sharialagar

              Så borde du gå och söka hjälp mot din paranoia. Idag.

              1. Propagandaministern

                December 18, 2014, 20:59:54

                Nej, jag behöver inte skaffa hjälp för jag anser nog ändå att Sharialagar ligger långt bort i tiden, annat än i vissa muslimska enklaver. Det är inte jag som har skrivit om sharia längre upp i tråden.

                Vi har idag anställningsrabatt på invandrare, detta diskriminerar svenskar att de är dyrare för arbetsgivaren. Svenskar ska inte heller ha förtur till arbeten eller bidrag.

                Jag var precis som du men kom (troligtvis) närmare det nya multikulturella Sverige än vad du gjort (än). Du kommer också att drabbas, du kommer också att se och du kommer också att tvivla på vad som är sant och vad som är falskt.

                När du börjar skrapa av lite färg kommer tillslut hela väggen att rasa samman.

                Slutligen önskar jag dig en riktigt god jul.

                1. Per "wertigon" Ekström

                  December 20, 2014, 01:14:55

                  Du menar skrapa av färg från den unkna smygrasismen från SDs led?

                  Seriöst, när i stort sett varenda SD:are i ledarposition kommer ut och säger saker som “Invandrare hör inte hemma i Sverige”, “Samer är inte svenskar”, “Islam är det största hotet mot västvärlden” och andra liknande uttalanden…

                  Hur kan det då INTE röra sig om ren rasism?

          2. anonym

            December 23, 2014, 20:39:59

            Att ljuga om vad som är demokrati hjälper inte den som försöker få demokratin att behållas. Den enda grundstenen i demokratin är att man är lika i fråga om röst. Efter det är det en sluttande skala där annat ordnas in, först och främst kommer åsiktsfrihet, sedan yttrandefrihet, och så vidare. Om “allas lika värde” i den bredaste definitionen överhuvudtaget finns med på den skalan, är det i närheten av änden med minst skillnad, där demokratin redan är riktigt bra.

            1. Per "wertigon" Ekström

              December 27, 2014, 22:58:06

              Det beror ju helt och hållet på, men i en modern västerländsk demokrati vill jag hävda att ja, allas lika värde är grundstenen för demokrati.

              Om tre vargar och ett får röstar om vad man får till middag, då vet jag inte riktigt om det kan ses som en demokrati. Så nej, allas lika värde är en av de viktigaste principerna som finns i en modern demokrati.

              Eller vill du hävda att USAs slavstater var demokratier?

    3. Klaymen

      December 17, 2014, 21:22:38

      Stefan, ang. “Jag håller inte med dig i dina åsikter, men jag skulle dö för din rätt att uttrycka dem”.
      Demokrati och yttrandefrihet är ingen one-way street till SD:s fördel.
      Andra har precis lika mycket rätt att uttrycka vad dom tycker om vad SD tycker.

      Om du kollar riktigt noga (…) i dagens medialandskap så har SD väldigt gott om utrymme för att uttrycka sina åsikter. Dom blir inte nedtystade, snarare tvärtom. Däremot blir dom rejält kritiserade. Precis som sig bör i ett demokratiskt samhälle. Hade mainstreammedia totalt ignorerat SD och aktivt tystat ner dom hade det varit en helt annan femma, nämligen precis så problematiskt som du försöker framställa det som, men så är det inte.

      Sverigedemokrater har all rätt att säga vad dom tycker lika mycket som alla andra har lika mycket rätt att säga vad dom tycker i respons. Det är ingen demokratifientlighet att argumentera eller säga emot.

      1. patrik

        December 18, 2014, 02:33:38

        Det hade inte ens varit så illa även om media helt ignorerar SD. Inte ens när de är invalda i riksdagen.
        att de har rätt att attycka sin åsikt är helt klart, men att nån annan ska behöva ta hänsyn till den eller sprida den vidare finns det ingen å ledning till alls.

    4. Karl

      December 19, 2014, 21:43:45

      I en demokrati är det frivilligt att samarbeta med partier. Moderaterna har nog aldrig samarbetat med Vänsterpartiet. Argumentet att “förvägra 13 % av väljarna inflytande” har ingen bäring. Under 8 år har ca 40 % av väljarna förvägrats inflytande. Även om jag tycker det är tråkigt så är det så demokrati fungerar. Så sluta lipa SD!

  9. Propagandaministern

    December 17, 2014, 20:58:01

    Hej Anna. Du får gärna fortsätta att göra som alla våra andra politiska motståndare och debattera mot fördomarna om oss SD-sympatisörer för det är endast då ni kan vinna. Det är ju ändå så att vi inte känner oss träffade när ni utmålar oss som brötiga tölpar som kastar glasflaskor i huvudet på folk. Tror du att vi bryr oss om vem du ligger med när ett helt land ruttnar? Ni är vuxna, gör vad ni vill med varandra.

    Ser Piratpartiet som spännande nu när du har lämnat, det var ju kanske inte riktigt så att väljarna stod på bara knän och bad om nio partier med huvudfrågorna förklädd feminism, förklädd HBTQ, islamisering på riktigt och förklädd antirasism. Ska bli intressant om ditt gamla parti nu kan ta tag i frågor som yttrandefrihet på nätet och massövervakning.

    Utan SD i riksdagen är Sverige i praktiken en diktatur, så oavsett vad man tycker om oss kanske man inte vill önska sig för mycket.

  10. Linn Suhonen

    December 17, 2014, 21:26:40

    Tack. Bra skrivet och alla är vi rädda. Vissa för skrämselpropaganda om hur mångkultur kommer kväva oss. Men de flesta av oss är rädda för att möta SD:are när vi går hand i hand på gatan, rädda för våran framtid när det kommer till att skaffa familj, rädda för våra vänners rättigheter att inte skeppas tillbaka till krig och rädda för att Sverige ska frysa till is när folk slutar bry sig om dem som har det svårt. Jag är rädd mig dig. Men jag tror också på att hålla ihop, visa att vi alla bryr oss och att vi är många, många fler som tänker att slåss för ett varmare samhällsklimat. Inte med våld, utan öppna armar och bra människosyn.

  11. Jerker Montelius

    December 18, 2014, 10:56:51

    Nej Anna. Björn Söder har inga mardrömmar om dig. Före din tid piskade PP SD i EU-parlamentsvalet. När du nu lämnar så har SD slagit PP i både EU-val och riksdagsval. SD ligger på runt 16% i opinionsundersökningar och PP under en halv % i senaste riksdagsvalet. PP hade chansen att verkligen blockera SD genom att suga upp alla de människor som inte är rasister utan bara röstar på SD för att de är urförbannade på hur resten av våra politiker (röda som blå) sköter landet. I stället valde man att bli något som jag inte ens vet hur jag skall beskriva (Fi, Mp, V röra, feat internet). Björn Söder skulle snarast skicka en ordentlig buket blommor och tacka för sin fina talmansplats till dig. De som kommer att ha mardömmar är snarast de människor som kommer att komma i kläm med SDs ökade inflytande i Sverige.

    1. Anna Troberg

      December 18, 2014, 12:26:32

      Hej Jerker!
      Det är roligt att du tillskriver mig så mycket betydelse. :-) MEN, det är de facto PP:s medlemmar som röstat fram den politik som du tycker så illa om. Om du hade velat se partiet föra en annan politik, så skulle du lagt lika mycket tid på att påverka internt via medlemsmöten och annat som du lagt på att genom åren bli upprörd varje gång jag sagt pip om integritetsfrågan ur ett hbtq-perspektiv. Just saying. 😉

  12. Erik W

    December 18, 2014, 11:54:14

    Mycket bra och starkt skrivet, Anna. Tråkigt att du måste stå ut med alla substanslösa kommentarer fulla av fördomar.

  13. Carina Bood

    December 18, 2014, 21:49:29

    Mycket bra skrivet! Jag håller på dej och ett samhälle där vi alla kan leva utan rädsla….även herr Söder om än det krävs mycket storsinthet av mej att försöka tänka in honom i det….!

  14. Jan

    December 19, 2014, 00:21:40

    Ok Anna….

    Håller med dig till HUNDRA om det beskriver.

    Ha det o fortsätt.

    KramJan

  15. Bengt

    December 19, 2014, 19:09:25

    Rasister, fascister och nazister är rädd för de andra, de som inte tänker, gör och ser ut som ”vi”

  16. Jenny

    December 19, 2014, 19:33:09

    Underbart skrivet! Jag och många andra står vid din sida Anna, du är grym! (Och jag älskar att du har citat och bilder från Buffy the Vampire Slayer <3)



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *