Pages

Categories

Search

 

Så här kan vi fan inte ha det

Så här kan vi fan inte ha det

by
January 4, 2015
F2, Politik
20 Comments

Moskéer brinner. Muslimer attackeras. Tiggare attackeras. Flyktingar som kräver att behandlas med respekt anses vara otacksamma. Så kan vi fan inte ha det. Ett samhälle utan empati blir förr eller senare ett vidrigt samhälle för alla. Men vad kan man göra man åt det? Ganska mycket, faktiskt. Man kan till exempel vara en positiv kraft och öva upp sin empatiska ådra.

Jag lade ut den här länken i olika sociala medier och frågade vad man kunde göra åt saken:


Jag är ett stort fan av tanken om att en person kan göra stor skillnad genom att varje dag aktivt bidra till en lite bättre värld. Därför ifrågasätter jag alltid rasism, sexism och hbtq-fobi när den trillar förbi i mina flöden. Jag vill inte vara en av dem som ger sitt tysta medgivande genom att inte reagera. Det enda sättet att bli av med mörker är att sprida lite upplysning.

Så, här kommer några korta funderingar kring en del av de negativa reaktioner som min fråga om vad man kan göra åt att människor trakasseras gav upphov till. De kom i lite olika form, så jag har tagit mig friheten att klumpa ihop dem till några vanligt förekommande varianter och ge dem svar på tal:

“Men de rekryterar ju jihadistkrigare!”
Allihop? Verkligen? Nej, det gör de inte. Det finns ungefär 1,5 miljarder muslimer. Ytterst få av dem rekryterar jihadistkrigare. Några få är inte alla. Timothy McVeigh var kristen amerikan. Det betyder inte att det finns anledning att frukta att alla kristna amerikaner ska spränga myndighetsbyggnader. Anders Breivik är en kristen norrman. Det betyder inte att det finns anledning att frukta alla kristna norrmän.

Nej. Vi ska frukta extremism, tanken om att alla som inte är som en själv är farliga. Den är inte kopplat till en speciell religion eller kommer från något speciellt land. Den tanken kan dyka upp var som helst och bekämpas bäst genom att vi bygger demokratiska och inkluderande samhällen där så få människor som möjligt känner sig marginaliserade. Om man har en fungerande grundtrygghet, så behöver man inte frukta allt som känns ovant.

“Om de kommer hit så ska de fan vara tacksamma över vad de får och inte gnälla!”
Bara för att man är i behov av hjälp så förlorar man inte per automatik rätten att bli behandlad med respekt. Alla människor har rätt att bli behandlade med respekt. I en utsatt situation är det kanske ännu viktigare att få känna att man har ett värde som människa, oavsett om allt annat tagits ifrån en.

Låt mig plocka ner den teorin till en extremt vardaglig nivå: Om jag har en toppendag och någon kallar mig “jävla fitta” på pendeltåget, så spelar det inte så stor roll. Om jag har en usel dag och någon kallar mig “jävla fitta” på pendeltåget, så gör det riktigt ont. Fundera sedan på hur det skulle kännas att ha fått lämna hela sitt liv bakom sig med alla trauman det innebär och sedan komma till ett främmande land där man bussas runt utan vettig information för att hamna mitt ute i intet. Det skulle kännas ganska jävligt, eller hur? Skulle du protestera? Antagligen. Om inte annat för att upprätta någon form av självkänsla i en svår situation.

“Men [insert random folkgrupp här] då?! Det är ju dem det mest är synd om!”
Det pågår inte någon sorts internationellt mästerskap i vem det är mest synd om. Det kan vara synd om många olika människor av olika skäl vid olika tillfällen. Det är fullt möjligt att hysa empati och behandla människor med respekt, utan att samtidigt strunta i alla andra. Empati är inte en ändlig resurs. Tvärt om. Ju mer empati man förmår att visa andra, desto mer empati uppstår.

“De kan väl stanna kvar hemma. Vad fan ska de hit för?”
Sverige är hemma. Ibland på grund av att man är född här och ibland på grund av att livet fört en hit. Så, tja … Jag hoppas också att de stannar kvar här hemma i Sverige, såvida de inte vill och kan flytta någon annanstans, så klart.

Men om man nu menar att “hemma” är någon annanstans, så ska man kanske fundera på hur det var där. Kanske var det krig. Kanske var det svält. Kanske var det olagligt att vara sig själv. Kanske var det olagligt att säga vad man ville. Kanske förföljdes man för att man hade fel religion eller hudfärg. Kanske hade landet drabbats av en naturkatastrof. Föreställ dig hur det skulle vara att bo under sådana omständigheter. Skulle du stå ut? Skulle du leta efter möjligheter att ta dig därifrån? Jag skulle definitivt göra det. Det gjorde över en miljon svenskar på 1800-talet. Om X antal år kanske det är vi som flyr igen.

“Kvinnor och barn kan man hjälpa, men en riktig man borde faktiskt kunna rädda sin kvinna och sina barn.”
Människor i nöd ska få hjälp oavsett hur gamla de är och oavsett om de har snippa eller snopp. Och vad är egentligen en “riktig” man? Och sedan när var det okej att referera till kvinnor som mäns egendom? Sexism är alltid en otrevlig historia, speciellt om man använder det som någon sorts universell urvalsmetod för vem som ska få hjälp. Så nej. Bara nej.

“Meh, dumflata! Invandring är ju importerad homofobi. Fattar du inte vad alla muslimer vill göra med såna som dig?”
Det finns homofober av alla möjliga slag. En del är muslimer. Andra är judar, katoliker eller protestanter. En del är inte alls religiösa. En del är bara randomly kränkta Svenne Bananer, uppenbarligen. Grejen är att det också finns massor av människor med eller utan religiös övertygelse som inte alls är homofober. Därför är puckat att dra alla över en kam. Alltid.

Sådana som jag är dessutom inte så korkade att vi för ett ögonblick tror att dessa randomly kränkta Svenne Bananer som skickar homofoba meddelanden till oss på allvar vill rädda oss från eventuell homofobi från muslimskt håll. De skiter i oss. De tar bara tillfället i akt att försöka prångla ut lite främlingsfientlighet, eftersom de är lite mer livrädda för muslimer än för hbtq-folk.

Vår tids pest är bristen på empati. Du kan motverka det. Misströsta inte om du har svårt att sätta dig in i någon annans situation. Du är inte ond. Du är en produkt av dagens samhälle. Vi tränas i att föreställa oss hur det vore att vara svinrik, framgångsrik och berömd. Vi tränas inte i att föreställa oss hur det skulle vara att vara på flykt och i behov av hjälp. Men, det går att öva upp sin förmåga att känna empati.

Ta hjälp av historien. Blicka bakåt. Ta hjälp av fantasin. Blicka framåt. Tvinga in bilden av dig själv och din familj i de där välkända katastrofsituationerna som ingen borde behöva uppleva. Det kommer att kännas obehagligt som fan. Det är bra. Det är bara din förmåga att känna empati som vaknar till liv. Omfamna den och sätt den i praktiskt arbete. Nu.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


20 Responses

  1. Anders Troberg

    January 4, 2015, 09:06:27

    Det är nog dags att börja anlita PMCs för att skydda dessa byggnader. Det borde lösa problemet.

    1. Jesper Värn

      January 5, 2015, 16:48:19

      Jag kanske tycker att det vore lämpligare om de som har våldsmonopol i vårt samhälle skötte just den sortens arbetsuppgifter, snarare än privata initiativ? Detta dels för att det är det enda rättssäkra sättet att sköta den sortens uppgifter och dels för att jag tror att alla är betjänta av att skyddsvärdiga byggnader/skyddsobjekt bevakas av professionella i stället för av amatörer?

  2. Johan

    January 5, 2015, 11:28:37

    Man blir helt matt när man ser utvecklingen i landet. För 5 år sedan visades ett reportage där Lena Sundström målade upp exakt den här bilden av landet.. och hon fick nog rätt på alla punkter.
    Vi (folket) har tillåtit ett främlingsfientligt parti att hålla i taktpinnen, att vrida samhällets utveckling 30 år bakåt i tiden. Men det som gör mig väldigt mörkrädd är den utveckling som Aftonbladet har stått för de senaste två åren, vilka artiklar som verkar prioriteras och vilken ton de använder. Lena Mellin är väl en av de som egentligen skulle behöva läsa igenom sin text några gånger innan hon publicerar den i fortsättningen.

    Vet inte om det beror på att vi inte lärt oss något på 85 år, snarare är det vissa krafter i samhället som förnekar att det ens har hänt. De krafterna har vunnit mycket mark med sin propaganda och historian har börjat ifrågasättas.

  3. Jesper Värn

    January 5, 2015, 16:44:57

    Jag kan hålla med dig, Anna, i sak – men här tycker jag att dina argument haltar rätt betänkligt:

    A) I fallet moskén som brann i julas tyder ju undersökningen på att branden inte var anlagd, utan orsakad av en olycka? Att använda just moskébranden som ett exempel på “det hårdnande samhällsklimatet” är helt enkelt inte riktigt.

    B) I fallet flyktingar som ockuperar en buss i Grytan – jag kan förstå att folk kan ha en “dålig dag” och att det kan leda fram till desperat handlande, MEN att utmåla en vistelse i Grytan som omänskligt (vilket gjorts i framförallt press) är bara möjligt i ett land som Sverige, där vi inte upplevt krig eller riktiga umbäranden som svält på hundratals år. Grytans flyktingförläggning är förlagd på ett f.d. militärt övningsfält inom gångavstånd till Östersund. Vi pratar tiotusentals svenska ungdomar som bevisligen klarat av att leva där under tiden övningsfältet användes. I princip uteslutande i tält. Och ofta i tämligen svår kyla.

    – Det KAN inte anses som “omänskligt” eller ens särdeles provocerande att – om man flyr just umbäranden som krig och svält – tillfälligt förläggas i uppvärmda hus i närheten av en av de största städerna norr om dalälven i väntan på asyl?

    Trots “en dålig dag” eller vad man vill kalla det är knappast varken ockupation eller hungerstrejker en rimlig reaktion, kan jag tycka?

    I övrigt – som alltid – tycker jag att du formulerat inlägget bra och har goda argument för din ståndpunkt. Själva ståndpunkten (att vi behöver ett medmänskligare samhälle) håller jag givetvis med dig om, även om jag tycker att din argumentation i just det här inlägget haltar högst betänkligt med avssende till vad jag skrivit ovan.

    Som alltid:
    Med all respekt
    /Butter Löjtnant

    1. Anna Troberg

      January 5, 2015, 18:13:11

      Hej Jesper!
      Jag tycker du är ganska dålig på att vara butter, måste jag säga. Du är alldeles för trevlig när du klagar för att kvalificera dig till rangen “butter”. :-p

      Vad gäller moskén, så får vi vänta och se. Helt oavsett, så har händelsen lockat fram en hel del otrevliga reaktioner bland folk som tycker att det är spiffy att moskéer brinner. Det är i sig ett tecken i tiden, att människor gläds över att människor de facto hade kunnat brinna inne.

      Och flyktingarna utanför Östersund… Tja, där får vi helt enkelt enas om att vara lite oeniga. Jag tycker att alla har rätt att få information om vad som kommer att hända med dem. Det måste vara skitläskigt att bli placerad på en buss i tron om att man ska åka någon timme, men inte komma fram förrän 15 timmar senare på en plats som är helt okänd för en. Och även om det inte är jättelångt till Östersund, så är det för långt när man har 700 sek i månaden och bussresan kostar pengar.

      Ha det toppen! :-)

  4. Lena

    January 5, 2015, 17:50:16

    Hej! Du skriver precis det jag har grubblat på länge och särskilt nu under helgerna. Skönt att fler än jag inte bara ser negativt på allt som händer runt omkring oss. Tack för artikeln!

    1. Anna Troberg

      January 5, 2015, 18:13:30

  5. Antimon555

    January 5, 2015, 23:03:36

    “Och sedan när var det okej att referera till kvinnor som mäns egendom?”

    Ungefär samtidigt som det blev okej att referera till män som kvinnors egendom antar jag, “Klaras man”, “Evas kille” etc. Män som mäns egendom, eller kvinnor som kvinnors, kom långt senare. Idag är, eller borde vara, allt ok. Det indikerar inte något faktiskt ägarförhållande, utan att den okända har ett partnerförhållande med den som redan är känd av den som lyssnar.

    Det du skrev kallar jag för smygsexism, det är en beskyllning att män (generellt) är sexister, snyggt paketerad med budskapet att även män kan råka ut för sexism, både före och efter den påpekan.

    I övrigt håller jag med, kunde man inte bara ha lagt ned “riktiga karlar ska tåla lite, och skydda familjen” och så vidare, samtidigt som man lade ned “kvinnan ska stå vid spisen och ta hand om barnen”?

    1. Anna Troberg

      January 6, 2015, 07:50:28

      Jag tycker du ska fundera på sammanhang. Det är skillnad på:

      “Vem är det där?”
      “Det är Klaras man/fru/syster.”

      Och på:

      “En [random] man ska minsann rädda sin [random] kvinna.”

      I det första exemplet sätter man personen i ett sammanhang som förklarar varför person X tex befinner sig på en födelsedagsfest. I det andra exemplet slår man fast att män i klump minsann ska skydda sina kvinnor i klump. Det finns ingen anledning att slänga in ett possessivt pronomen. Man talar om män och kvinnor i allmänhet och då blir betydelsen av ett possessiva pronomen annorlunda.

      Och nej, jag är inte sexist för att jag påpekar att det är sexistiskt att använda ordval som gör att kvinnor framträder som mäns egendom. Jag hade tyckt det var lika fånigt om man bytt plats på mannen och kvinnan. Människor är inte någon annans egendom. De är sina egna.

      1. Antimon555

        January 7, 2015, 19:13:44

        Ja absolut, men det var inte vad du skrev. Du generaliserade det till “Och sedan när var det okej att referera till kvinnor som mäns egendom?”.

        Som jag har för mig att du själv skrivit en hel bloggpost om någon gång, kan det uppfattas i princip lika illa att insinuera någonting som att skriva det uttryckligen. Det direkta intrycket jag fick av den mening jag nyss citerade, mitt i ett stycke som handlade om att sexism inte är acceptabelt, särskilt inte som urvalsmetod för hjälp, var ungefär: “det är inte okej, fastän alla män är sexister, att vara sexistisk mot dem”.

        Jag vet att det låter extremt, och nog inte alls var något du tänkte insinuera när du skrev det, men det var i alla fall den omedelbara uppfattning jag fick av stycket, en uppfattning som inte försvann trots två omläsningar, utan först nu när jag läst ditt svar på min kommentar.

  6. Matte

    January 6, 2015, 19:27:25

    Jag tycker det där med tacksamhet och respekt är där du inte riktigt får ihop resonemanget. Anledningen till att folk är sura på demonstrationen i Grytan är inte bristen på tacksamhet så mycket som känslan av att dessa personer tyckte att de hade rätt att ställa krav. Om du är i en utsatt situation och jag bjuder på mat så kan det säkert hända att du glömmer att säga tack. Däremot är det inte ok om du vägrar äta och kräver att jag skall laga något annat. Du får liksom finna dig i att du inte kan vara så kräsen.

    1. Anna Troberg

      January 6, 2015, 19:59:26

      Hmm… Fast nu handlade det inte om att tacka nej till mat. Det handlade om att svenska myndigheter inte brydde sig om att informera ordentligt. Det är en jäkla skillnad på att tro att man ska åka buss i en timme och på att bussas runt i femton timmar. Jag gissar att protesterna hade blivit mindre om man bara tagit sig tid att informera ordentligt i förväg.

      Sedan vore det så klart önskvärt om man kunde hitta boenden som låg så att de som bor där faktiskt kan ta sig någonstans även om de bara har ynka 700 pix i månaden att röra sig med. Nu sitter de där de sitter och kan knappt ta sig in till Östersund. Det är inte speciellt lätt att få in en foty i det svenska samhället på det viset. Det är inte bra för någon.

      1. Matte

        January 6, 2015, 20:08:46

        Det där med maten var en liknelse. Poängen är att den som får någonting till skänks inte kan ställa krav på hur gåvan skall se ut.

        Sen framstod det i media som att det man protesterade mot var att behöva bo avsides. Säkert är det så att man kunnat styra upp detta med bättre information, men jag fick inte det var informationsbrist man protesterade mot.

      2. Jesper Värn

        January 7, 2015, 08:25:48

        “Nu sitter de där de sitter och kan knappt ta sig in till Östersund. Det är inte speciellt lätt att få in en foty i det svenska samhället på det viset. Det är inte bra för någon.”

        Med all vederbörlig respekt, Anna, har du tillbringat någon som helst tid i Grytan? Att “knappt kunna ta sig in till Östersund” är inte en korrekt beskrivning. Grytan ÄR typ Östersund om Johanneshov är Stockholm. Avståndet in till stadskärnan är i runda slängar 5 km. Att tycka att 5km är lång promenadväg är givetvis upp till var och en, men det kan näppeligen räknas som att man “knappt kan ta sig in till Östersund”?

        För folk som inte kan/vill gå själv (för att låta lite militärt raljant: “halta, lytta och simulanter :-) ) är det heller ingen omöjlighet att åka bussen? Med “best price-kort” på länstrafiken kostar en resa i snitt 36kr. Kortet kan dessutom lånas ut mellan olika resenärer och är inte personligt. Det är kanske inte ett omöjligt ekonomiskt oöverstigligt hinder att kunna gå ihop ett par stycken om ett kort (som måste laddas med minst 100 kr).

        Jag inser att händelsen givetvis kan verka chockande för de inblandade, och mer så än för folk som redan bor i regionen, men här känns din argumentation tyvärr (igen) lite haltande. Jag kan också ha förståelse för det – man kan inte ha koll på alla detaljer jämnt när man debatterar principfrågor, men just i den här frågan – om man använder sig av ord som “knappt möjligt” för att försöka göra sken av att Grytan är världens ände är inte korrekt och känns inte helt seriöst.

        Jag håller emellertid om att “Det är inte speciellt lätt att få in en fot i det svenska samhället på det viset.” (om det hade legat till på det sätt som du beskriver – att det vore i princip omöjligt att ta sig någonstans) och att “Det är inte bra för någon.” Jag tror att det viktigaste här är just de meningarna. Det handlar om att snabbt försöka integrera flyktingar i det svenska samhället, (kanske genom att ge dem temporära uppehållstillstånd?) och se till att de snabbt kan få ett socialt och ekonomiskt sammanhang som bygger självförtroende och underlättar integration i samhället. Företrädesvis tror jag att detta skulle kunna ske genom att de snabbt kan komma ut på en arbetsmarknad?

        1. Anna Troberg

          January 7, 2015, 08:40:12

          Well, jag har inte varit i Grytan. Jag har varit i Östersund. Då var det 31 grader kallt. När jag växte upp bodde 2 km från min skola. Det är inte så långt på sommaren. När det är 20 grader eller mer kallt är det jäkligt långt. Så 5 km när det är vinter är ett hinder för väldigt många. För gamla, för barn, osv.

          Och visst kan man dela busskort. Om man åker in till stan en och en. Det funkar sådär om man vill ta med sig sina barn, eller om man måste hjälpa någon äldre med ett bestyr i stan, osv.

          Men, helt oavsett allt detta, så är det nog bristen på information som stör mig mest. När man inte ens bryr sig om att meddela att bussfärden kommer att ta 15 timmar och inte en timme, så har man noll och ingen respekt för de människor man har att göra med. Man fraktar runt dem som boskap och blir förvånad när den visar sig ha en röst och väljer att använda den.

          1. Jesper Värn

            January 7, 2015, 08:57:44

            Best price-kortet ger mer bonus ju fler som åker på det? Från Länstrafiken Jämtlands webbsida:

            “Medresanderabatt. Ta med någon på resan, betala med Reskassan och medresenären får 10 procents rabatt på enkelbiljettspriset.” Så att ta med barn/make/annan anhörig på resan verkar gå utmärkt?

            När det gäller detta:

            “Men, helt oavsett allt detta, så är det nog bristen på information som stör mig mest.”

            Så förstår jag dig och delar din frustration. Det är givetvis inte acceptabelt. Det är där vi bör sätta in “krutet” i debatten, anser jag. Att använda rätt svepande formuleringar utan egna erfarenheter av sakernas tillstånd gör – tyvärr – att just den punkten skyms av felaktigheter och raljanta generaliseringar.

            /JV

            1. Anna Troberg

              January 7, 2015, 11:45:33

              Fast, om vi nu ska vara lite realistiska så tror jag inte att Länstrafikens alla olika priskategorier och specialiteter spelar någon som helst roll. De här människorna fick inte information om huruvida deras bussresa skulle ta en timme eller 15 timmar. Chansen att någon tar sig tid att förklara hur Länstrafikens biljettsystem fungerar är nog i det närmaste obefintlig.

              Och vidare, så kvarstår ändå problemet med att 700 sek i månaden är väldigt lite. Du skrev att det kostade i snitt 36 kronor för en resa. det är 72 kronor tur och retur. Det betyder att en resa in till Östersund utgör lite mer än 10 procent av månadsbeloppet. Det tycker jag känns sådär.

  7. Peter Andersson

    January 5, 2015, 14:04:14

    “Nej, Sverige kommer inte tas över av ett gäng muslimer som avskaffar våra friheter, hugger händerna av tjuvar och tvingar alla kvinnor att bära slöja.”

    Nej, inte ALLA. Men vi har redan t.ex ett minikalifat i Norrköping som ordnat med omskärning av minst 50-100 muslimska småflickor…

  8. Anna Troberg

    January 5, 2015, 18:08:39

    Hej Peter,
    det finns lagar mot sådant och de ska naturligtvis användas. (Det borde för övrigt finnas lagar mot all omskärelse, även manlig, men det får jag ta en annan dag.) Det är ingen anledning att titta snett på alla de människor som inte arrangerar den här typen av övergrepp på barn. Dra inte alla över en kam.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *