Pages

Categories

Search

 

Ett par pattar hjälper inte när allt annat är borta

Ett par pattar hjälper inte när allt annat är borta

by
May 13, 2015
F2, Kultur, Politik
15 Comments

Det finns en scen i Terminator 3 där en kvinnlig terminator (Kristanna Loken) blir stoppad av en polis. Terminatorn ser en reklamtavla från Victoria’s Secret. Den föreställer en bystig kvinna och har texten: “What is sexy?” Eftersom terminators är programmerade att hitta spiffy lösningar på problem, så blåser hon helt sonika upp sina egna behag några kupstorlekar och charmar sig ur polisknipan.

Ah, det var på den gamla goda tiden när de som gjorde terminatorfilmer fortfarande insåg att de hade ett arv att ta hand om och inte drog sig för att driva med sexistisk smörja. Men, nu är det andra tider. Nya Terminator Genisys är på gång och jag kan inte låta bli att undra om det inte finns någonting som är heligt längre. Till exempel Sarah Connor.

Den nya filmen berövar Connor det mesta. Den tar sig mer än lovligt stora friheter med hennes historia. Den ger henne dessutom MINDRE vapen och MINDRE muskler. Och vad får vi istället? STÖRRE bröst! Och – håll i er – PUTRUMPA. Jag dånar. Vad ska hon göra? Kväva robotarna i dekolletaget? Jag har inget emot bröst. Herregud liksom, jag är flata och tycker mer om bröst än your average girl, men really? Jag är BESVIKEN.

connor3

Titta på de här två bilderna. På den ena står Connor stadigt. Hennes kropp är rakt vänd mot kameran och hennes muskler framträdande. Ansiktet är beslutsamt. Vapnet är ordentligt tilltaget som sig bör när man ska jaga terminators. Det framhävs dessutom. Detta är en kvinna du inte muckar med. Hon vet vad hon vill och hur hon ska få det. Detta är en kvinna att hålla i handen när maskinerna kommer.

På den andra bilden vinglar Connor i någon sorts märklig position som tycks designad att framhäva en väl tilltagen byst och putrumpa. Ansiktsuttrycket är lite lagom sött och osäkert och musklerna lyser med sin frånvaro. Vapnet ser lite fjuttigt ut och har sprungit och gömt sig bakom den allt annat överskuggandes bysten. Hon håller visserligen i ett terminatorhuvud, men det har hon antagligen köpt på e-Bay. Detta är en kvinna som tonårspojkar drömmer om när de kommer.

Jag vill vara extremt tydlig med att detta inte är kritik av Emilia Clark som spelar Connor i Terminator Genisys. Jag har sett annat med henne och gillat hennes arbete. Detta är kritik av hur filmskaparna och marknadsförarna har valt att misshandla karaktären Sarah Connor. Det är kritik av hur de valt att ta billiga sexistiska poäng istället för att bygga vidare på en stark tradition och ge ännu en generation möjligheten att bekanta sig med den urkraft som Connor borde ha fått fortsätta att vara. Det går inte att smälla på en karaktär ett par rejäla pattar och hoppas att ingen märker att man tagit ifrån henne allt annat. Det märks. Mycket.

I Sarah Connor skapade filmskaparna på 80- och 90-talen en fantastisk förebild. Hon är den ganska vanliga servitrisen som kastas in i extraordinära omständigheter och tacklar dem genom att växa med utmaningen och aldrig någonsin ge upp. Linda Hamilton förkroppsligade Connors mentala utveckling genom att bokstavligen bygga en helt ny kropp mellan film ett och två. För att bekämpa maskinerna har Connor gjort sig själv till en maskin av kött, blod och beslutsamhet. Hon är – tillsammans med Alien-filmernas Ellen Ripley (Sigourney Weaver) – alla actionhjältinnors universums epicentrum.

Connors förvandling på bioduken måste dessutom ha krävt en formidabel fysiskt och psykisk ansträngning för Hamilton i verkliga livet. Det är jobbigt att bygga en sådan kropp. Det är jobbigt att gå mot ideal om hur en viss typ av kropp ska se ut. Hamilton gjorde både ock och för det har hon inte belönats nog. Hon har till exempel inte ens fått en liten biroll i någon av de efterföljande terminatorfilmerna. Schwartzenegger, however, dammas av i tid och otid, bless him.

“Ja, men …” säger en del av er. “Arnold spelar ju en robot. De åldras inte.” För er som verkligen tror på det går det alldeles utmärkt att kika på trailern och konstatera att tidens tand gnager även på en Schwarzenegger. (1:33 in i klippet.)

I Hollywood är kvinnor som ostron. De har kort bäst före datum och man slänger helst ut dem med tid till godo för man vet ju aldrig. Män är som lufttorkad skinka. Deras bäst före datum är i det närmaste oändligt. Lite tuggmotstånd har ju ingen dött av, eller hur?

Nåväl. På den gamla goda tiden, i T2, när Sarah Connor fortfarande fick sparka – och inte bara puta – rumpa, sa hon detta: “There’s no fate but what we make for ourselves.” Så, låt oss göra världen lite bättre och kasta unken sexism på skräphögen.

Och här är den gamla goda tiden. :-)

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


15 Responses

  1. Patrik

    May 13, 2015, 13:08:57

    Hmmm….

    1) “Låt oss … kasta unken sexism på skräphögen”. OK. Det låter kanske bra, men hur tusan ska det gå till? Vad som visas upp i reklam är ju, trots allt, bara symptom av att sex säljer för att människor gillar att titta på sexiga saker.

    Ska vi hjärntvätta hela mänskligheten till att ogilla snygga kvinnokroppar? Går det? Kan man på något sätt göra om män (och vissa kvinnor) så att de inte känner sig attraherade av kvinnor? Vill man? Är det inte som att säga att nu ska vi förbjuda menstruation för att kvinnor blir odrägliga då, helt utan att fundera över om det är möjligt eller rimligt?

    2) Kan det tänkas vara så att när man har en hammare, så ser allt ut som spikar? Är det verkligen så att en films framgång enbart beror på hur många sexiga kvinnor som exponeras i dem? Jag vill verkligen inte tro det. Visst, det finns många som tar till det för att kompensera för andra brister, men är det verkligen de filmerna som vi minns? Jag kan inte tala för någon annan, men överdriven sexighet är i mina ögon snarare ett tecken på en dålig film än motsatsen. Precis på samma sätt som man vet att en film antagligen är kass när den promotas alldeles för hårt med en massa reklam…

    Jag minns ett samtal med en tjej om just Terminator där jag sade att jag var imponerad av den kvinnliga terminatorns anatomi, varpå hon omedelbart började prata om att killar gillade bröst… Problemet var bara att jag tänkte på en helt annan scen när hon vänder överkroppen, huvudet och benen 180 grader. Jag förnekar inte att det finns problem med sexism, men jag vill påstå att många överdriver och ser sexism i varenda vrå oavsett om den finns eller inte.

    1. Anna Troberg

      May 13, 2015, 13:25:31

      Hej Patrik!

      1. “Sex säljer”, “Bröst säljer”, etc. Jag har hört det hur många gånger som helst, men vet du vad? Det säljer banne mig inte till alla. Jag är inte ens säker på att det säljer till de flesta. Dessutom kan du knappast påstå att T2 inte var en kommersiellt gångbar film. Den gick jäkligt bra. Helt utan photoshoppade bröst i reklamen.

      Så nej, vi behöver inte hjärntvätta någon. Ditt resonemang fallerar. Snygghet sitter i betraktarens öga. Jag tycker till exempel inte det är speciellt snyggt med photoshoppade bröst som rent proportionellt ser för stora ut för resten av kroppen. Ganska många håller med mig om det.

      Sedan behöver du läsa på om mens. Kvinnor blir inte “odrägliga” när de har mens. Det kan vara jobbigt att ha mens. Det kan spöka med hormonerna. MEN, att rakt av påstå att kvinnor blir “odrägliga” när de har mens tyder på att man vet väldigt lite om både mens och kvinnor rent generellt.

      2. Nu talar du ju helt mot dig själv. I punkt ett slog du fast att sex säljer och att folk vill se bröst. Nu vägrar du tro att en films framgång beror på detsamma. Hur ska du ha det egentligen? Du kan inte ha kakan och äta den. Fine, jag fattar att du vill ha rätt, men du får inte mer rätt för att du tycker allt på en gång. Det signalerar bara att du inte tänkt igenom det hela ordentligt.

      3. Det är möjligt att det finns de som ser sexism överallt. Jag är dock inte en av dem. MEN, när man tar en karaktär och städar undan personlighet och invanda attribut till oigenkänlighet, för att sedan ersätta alltihop med ett par stora bröst och en putrumpa, så ja. Då är det sexism och den måste vi kunna tala om utan att du och andra börjar dilla om hjärntvätt och odrägliga mensande kvinnor.

  2. Patrik

    May 13, 2015, 16:25:44

    Wow… Dålig dag eller något? Känns som om du mer reagerade på vissa signalord snarare än de resonemang jag förde fram.

    Jag säger inte att JAG gillar när man ersätter substans med sex. Det är klart att T2 var en bra film, jag har absolut inte sagt något annat. Det jag säger är att det FINNS människor som tilltalas av det som du är irriterad på, och jag tror inte att den publiken kommer att försvinna bara för att du är irriterad på den. Jag gör ingen som helst värdering av varken den publik som lockas av stora tuttar eller dig, jag bara konstaterar att ni båda finns. Förutsatt att du accepterar att det finns människor som vill se stora tuttar på film och att det är den publiken som filmbolagen jagar när de sexar till Terminator – hur vill du då ändra på det?

    Det är enkelt att säga att “vi” ska slänga det hela på skräphögen, men vad betyder det i praktiken? Ska man införa smakcensur? Ska man hjärntvätta? Det är faktiskt de enda två alternativ jag ser för att kunna förhindra filmbolag att göra filmer som inte tilltalar dig och vända sig till en publik som inte är du. Så, hur tänker du att det ska ske? Har du ett tredje alternativ, eller är det så att du inte alls har funderat över det?

    Vad gäller det där med mens, läs igen. Det jag skrev var att jag tycker att det är lika genomförbart att förbjuda män från att gilla tuttar som jag att förbjuda kvinnor att ha mens. D.v.s. inte alls. Båda är korkade. Slå gärna upp ordet “hypotetiskt” om du känner att det är svårt att förstå.

    1. Anna Troberg

      May 13, 2015, 16:44:45

      Nej du, Patrik. Du får ta och läsa igenom vad du skrev igen. Du verkar ha halvdan koll på vad det du skriver faktiskt betyder i praktiken. Du är dessutom tämligen otrevlig. Och sist, men inte minst, självklart beror allt detta på att jag skulle ha “en dålig dag”. Really?

      Jag tycker att du ska fundera på två saker:

      1. Konsumentmakt. Det är ett vapen vi alla har och kan använda när stora bolag gör mindre genomtänkta saker. Att du inte ens tänker på det utan hoppar direkt till smakcensur och hjärntvätt känns lite svajjigt.

      2. Du skriver: “Är det inte som att säga att nu ska vi förbjuda menstruation för att kvinnor blir odrägliga då, helt utan att fundera över om det är möjligt eller rimligt?” Faktum är att du skriver det som om det var en självklarhet att kvinnor blir odrägliga när de har mens. Det du – enligt texten i alla fall – tycker är befängt är tanken på att förbjuda kvinnor att ha mens. Det är visserligen också befängt, men det är tanken på att mens skulle göra alla kvinnor odrägliga också. Så, om du inte tycker att alla kvinnor blir odrägliga när de har mens, så kan det vara en god idé att uttrycka dig på ett sätt som inte indikerar att du tycker det. Så länge du inte gör det, så kan jag lova att varje normalt funtad kvinna kommer att bli skapligt cranky på dig.

  3. john grund

    May 13, 2015, 17:19:30

    Tycker om starka kvinnokaraktärer på film ( och i verkligheten) och var förtjust i den förändringen sarah connors genomgick ifrån första till den andra terminator filmen. Hon var ju lite mesig i första..och Ellen Ripley gick också igenom en fantastisk förvandling ifrån första till tredje Alien filmen.
    Den fjärde där hon var klonad var mer en komedi än action..tyvärr.
    Kan rekommendera “Sarah Connors cronicles” där Sarah Connor också är tuff men där dom har ersatt “Arnold” med en sexig tonårsbrud..för att få fler tittare, vad vet jag.
    Battlestar Galactica har också många starka kvinnliga karaktärer..mycket bra serie.
    Har inte sett den här filmen som ni pratar om men måste erkänna att Emilia Clark ser ut som dom andra fjomparna i filmer som ska sälja på utseende som..insurgent, hungergames osv på film affishen.
    Emilia Clark är bra i Game of thrones och det kanske hon är i filmen också.

  4. Per "wertigon" Ekström

    May 13, 2015, 18:47:36

    Jag ser egentligen inget problem med att Connor visar att hon är sexig, förutsatt att resten av filmen gör henne rättvisa. Men du har onekligen en poäng.

    Dock vill jag slå ett slag för Katniss Everdeen som jag anser i viss mån har tagit upp manteln som våp-turned-killing-machine. Säger inte att hon kan ersätta Connor (heck, det kan ingen!) men hon står definitivt i en klass för sig.

  5. FD Svensson

    May 13, 2015, 23:45:59

    Om man ska ge sig på en filmkategori som slagit stort i stora delar av världen är det nog en god idé att inte försöka efterlikna de tidigare filmerna för mycket. De flesta som gjort det, har skrivits ner. Bättre att komma med något eget, men med liknande historia.

    Vi får hoppas att de inte försökt göra nya Mad Max likadan som de gamla. Fast mer där då de gamla var så dåliga 😀

  6. Nexion218

    May 14, 2015, 10:27:19

    När hon förstorar brösten i T3 ser jag som en blygsam liknelse till när Arnold glider in naken på mc klubben och stiftade idealet som fick killar köpa skivstång och gymkort på 90-talet.
    Hela T3 bygger på såna liknelser samt snygg action, mer tribut än uppföljare till en av världens bästa filmer. Det kommer krävas mer än tits n’ ass när det kommer till kritan och det hoppas jag att skaparna till den nya filmen är medvetna om.

  7. Peter Andersson

    May 14, 2015, 19:06:27

    Just den överdrivna sexismen var nog till stor del vad som fick Terminator 3 att floppa. Scenen där hon vänder kroppen 180° och fortsätter banka på Arnold som någon nämner ovan är inte direkt subtil den heller.

    Själv minns jag för övrigt bäst scenen där hon doppar fingret i John Connors kroppsvätska (det råkar iofs vara blod) på golvet, långsamt suger i sig denna med fingret i munnen och sedan lyser upp i närmast orgasmisk extas när hennes interna sensorer identifierar att det kommer från den alfahanne hon är på jakt efter.

    Oh well. Innan man jämför den nya filmen med tvåan bör man komma ihåg att Terminator inte direkt var något starkt varumärke innan denna gick upp på biograferna. Arnold var ännu ingen superstjärna (han blev det då) och ettan var bara ett slags kultrulle som de flesta människor inte hade sett och kanske rent av dissat med flit p.g.a “den där värdelösa kroppsbyggaren som tror att han är skådis”. Att Arnold gjorde kanske sitt livs prestation i den och borde ha haft en Oscar… well, hade man råkat säga det innan tvåan blev den succe den blev så hade man inte haft många vänner kvar att hyra en moviebox ihop med!

    Produktionen av tvåan var kostsam, men inte därför att den var ett safe bet för bolaget utan därför att rätt regissör satte allt på ett kort för möjligheten att testa gränserna för den tidens specialeffekter till max. Han fick också sitt definitiva genombrott med Terminator 2.

    Poängen är: Ekonomiskt osäkra indieproduktioner med höga ambitioner lägger inte budgeten på pattar utan på story, skådisar och i viss mån om de har råd med det också någon form av nydanande special effekts. EFTER att Terminator 2 blev den megasucce den blev förändrades således spelplanen för framtida varumärket och framtida uppföljare – Sedan dess har garanterat alltid massor av bolagskockar och sido-franchises velat vara med i soppan redan på planeringsstadiet och då blir kompromissen alltid säkra kort som de gamla sedvanliga könssterotyperna som funkar för actionfigurerna som skall säljas i leksaksbutikerna.

    På samma sätt blir ju iofs alla manus som dragits genom godkännande hos alla de olika kommittéerna på Svenska Filminstitutet alltid till slut dåliga de också – men av exakt motsatt skäl, av total frånvaro av förutsägbara klassiska könsstereotyper.

    Men i stort håller jag med dig – det är hög varningsfaktor på att Terminator Genesys kan komma att bli årets kalkonrulle. Förhoppningsvis blir ändå explosionerna, biljakterna och fightscenerna så underhållande att man i två timmar kan förtränga att handlingen nedskriven skulle kunna rymmas på insidan av hjältinnans ena behåkupa.

  8. Peter Andersson

    May 14, 2015, 19:21:23

    @ Patrik & Anna

    Bara som kuriosa för er två så borde ni (men egentligen alla andra också) känna till att den katolska kyrkan har “förbjudit” kvinnor att INTE ha mens. Det är nämligen så att ända sedan p-pillret uppfanns så har det egentligen varit fullt möjligt att ta sådana 365 dagar om året och slippa ha mens överhuvudtaget. Men det kunde inte den katolska kyrkan acceptera, det är ju i deras ögon Guds skapelse och vilja att ni tjejer skall blöda en vecka per månad. Eftersom patenten satt/sitter i amerikanska läkemedelsbolag, vilket betyder att religiösa värderingar räknas, så blev kompromissen att pillerkartorna skall tillverkas och recepten skrivas ut med uppmaning att hålla upp en vecka per månad. Malcolm Gladwell har skrivit utförligt om detta i sin antologi “What the dog saw”. Kapitlet finns i sin helhet online:

    http://gladwell.com/john-rock-s-error/

  9. Marcus Fridholm

    May 16, 2015, 10:06:30

    Det lär vara svårt överhuvudtaget att följa i Linda Hamiltons fotspår.

    Hon kastade hela paketet av normer om kvinnliga huvudrollsinnehavare, deras sexighet och beteende på sophögen och skaffade sig en kropp som gjorde att hon upplevdes som en jagande panter. Hon fyllde rollen som avdankad legoknekt och vigilante perfekt. Hon sket högaktningsfullt i att ens försöka vara “sexig”. Något som i sig var sexigt på ett helt annat sätt, för styrkan att veta vem man är och vad man vill är sexigt som faen.

    Jag har nog faktiskt aldrig blivit så imponerad av hur en skådis lagt ner sig i rollen tidigare. Efter det är det bara Christian Bale som fått mig lika imponerad när han gick från “The Machinist” till “Batman Begins” inom loppet av ett år.

    Problemet med den här nya Sarah Connor, är att hon inte utstrålar en tiondel av den påtagliga överhängande fara som Linda utstrålade i T2. Linda i T2 var ren, destillerad “killing intent”; inte en person att mucka med om man är rädd om livet.

    Den “nya” Sarah Connor är mer av din typiska fjorton-på-dussinet-action-hero-brud, en genre där det mig veterligen är få som lyckats få konceptet att flyga. Du får vara en Uma Thurman, Daryl Hannah eller Lucy Liu i Kill Bill, eller en Angelina Jolie i Mrs Smith/Salt, för att det inte skall kännas mer eller mindre patetiskt. Där gör kombinationen av grit och humor att det inte faller platt.

    Annars, om våld och ond bråd dör är det jobb man ägnar sig åt, så är en putande rumpa och stora tuttar inte riktigt de viktigaste arbetsverktygen…

  10. Joshua_Tree

    May 18, 2015, 14:37:38

    Apropå det där om att den nya Sarah Connor är något tonårsojkar drömmer om när de kommer vill jag bara inflika att mitt tonårsjag hade åtskilliga drömmar om originalet. Den här bleka kopian är tråkig, tycker både mitt medelåldersjag och mitt tonårsjag. Om syftet att stöpa om henne är att göra henne sexig så är det inte bara tramsigt eftersom det är irrelevant för storyn, men dessutom ett epic fail eftersom originalet var ungefär så sexigt det blir.

  11. Lars Nohrstedt

    May 18, 2015, 14:56:24

    Det är mycket jag ogillar med vad jag sett om kommande terminator. Visst det är lite kul att sarah är den som räddar reese i omvändarolleruniversat. Jag fattar att de som äger franchiserättigheterna vill göra reboot med nya ansikten för att hålla hjulet snurrande. Samma sak händer med star wars, indiana jones och mad max. Men jag håller med om avsaknaden av muskler både fysiska och mentala. Det är inte bara ögongodis i form av kvinnlig fägring som pushas utan även drösvis med cgi som förtar mycket av inlevelsen. Cgi har sin plats precis som traditionella effekter och stunts. I slutändan är det den visuella histotrieframställningen som räknas. Originalet var mästerligt även om en del av de praktiska effekterna verkligen kunde behövt dahens cgi. Men bildspråket var det inget fel på. Nya mad max däremot har allt det. Traditionell teknik och cgi i utmärkt samklang och en underbar charlize i en av huvudrollerna som en kvinnlig krigare av den kaliber sarah connor brukade förkroppsliga.

  12. Vidde

    May 18, 2015, 15:59:49

    Besvikelsen. Varför måste alla kvinnor vara sexiga? Och varför måste “sexigt” betyda exakt samma sak varje gång?

    Jag älskade T2, men sedan gick det ju bara utför, känns det som.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *